آذربایجاناخبارایران

مطبوعات آذری:«باکو می تواند میان واشنگتن و تهران نقش یک پل ارتباطی را ایفا نماید»

روابط میان ایران و آمریکا روز به روز در حال وخیم شدن است. دونالد ترامپ طرفدار اقدامات قاطع بر ضد تهران است. واشنگتن تصمیم دارد که تا ماه نوامبر سالجاری تحریم های قبلی خود بر ضد ایران را از سر گرفته و علاوه بر آن، تحریم های جدیدی را بر علیه این کشور اعمال نماید.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ینی مساوات، هم اکنون تنش میان دو کشور در سیر صعودی حرکت می کند. حتی کار به جائی رسیده است که رهبران دو کشور وارد جنگ لفظی شده و یکدیگر را مورد تهدید قرار می دهند.

وصال حتم اف دانشجوی موسسه خاورشناسی آکادمی علوم ملی آذربایجان در این خصوص می گوید: «جنگ لفظی و تنش میان آمریکا و ایران وارد مرحله یک جنگ واقعی میان دو کشور نخواهد شد چون هر دو کشور دارای اشتراکات تاریخی و سیاسی و زبانی هستند. یک زمانی در دوران حکومت پهلوی، ایران با غرب و بویژه آمریکا دارای روابط بسیار نزدیک و دوستانه ای بوده است. آن زمان رژیم حاکم بر ایران فارس ها بودند که فارس ها نیز از نظر زبانی با انگلیسی ها و اروپائیان از یک نژاد به شمار می آیند.

امروز خواست واشنگتن این است که سیاست ایران در رابطه با خاورمیانه با مسکو منطبق نباشد، بلکه با دیدگاه سیاسی واشنگتن منطبق بشود چون آمریکا پس از انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ میلادی ایران را در کنار خود ندیده است. با بر سر حکومت آمدن نیروهای دینی در ایران در سال ۱۹۷۹ همه نقشه های آمریکا در منطقه بهم زد…

جمهوری آذربایجان هم اکنون بر اساس این  اصل «دولتها دوست نمی شوند، جز بخاطر منافع مشترک» حرکت می کند و این نیز یک گزینه درست است اما فراموش نکنیم که در ایران تعداد قابل توجهی آذربایجانی تبار وجود دارد. طبعا سردی روابط میان تهران و واشنگتن برای آذربایجانی تبارها نیز مشکلاتی را بوجود خواهد آورد. از این رو، به نظر من، آذربایجان می تواند میان تهران و واشنگتن نقش یک پل ارتباطی را ایفا نماید همچنین جمهوری آذربایجان می تواند با استفاده از این موقعیت، بر ارمنستان اشغالگر نیز فشارهای بین المللی را وارد سازد...»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا