آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومیقره باغ

انتقاد تند باکو از سفر نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به قره‌باغ

در پی سفر اخیر والری پکرس به قره باغ و دفاع ژان ایو لودریان از این کاندیدای ریاست جمهوری فرانسه، باکو ضمن انتقاد شدید از این اقدام، پاریس را به نقض سنت های دیپلماتیک متهم کرد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از اسپوتنیک، سفر والری پکرس، نامزد جمهوری‌ خواه ریاست جمهوری فرانسه به قره باغ جنجال آفرین شد.
الهام علی اف، رئیس‌جمهور آذربایجان این اقدام را غیرقانونی خواند و گفت که اگر از سفر والری پکرس مطلع بود، اجازه نمی‌داد به کشورش بازگردد.

اما، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه از پکرس دفاع کرده و اظهارات علی‌اف را «غیرقابل قبول» خواند.
لیلا عبدالله‌وا، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در واکنش به این اقدام، از وزیر امور خارجه فرانسه به دلیل «تفسیر غیرمسئولانه و غیرقابل قبول» که «در تضاد با سنت‌های دیپلماتیک» است، انتقاد کرد.
وی گفت: «متأسفانه وزیر امور خارجه کشوری با سنت‌های بزرگ مانند فرانسه این را درک نمی‌کند. اظهارات الهام علی اف در مورد “بازدید غیرقانونی” “کاملا مشروع” است، زیرا نامزدی پکرس برای ریاست جمهوری فرانسه به او امتیاز نادیده گرفتن قوانین جمهوری آذربایجان را نمی‌دهد.»
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان تاکید کرد: «زمانی که اتباع خارجی به طور غیرقانونی وارد خاک آذربایجان می‌شوند، اقدامات مقتضی علیه آنها چه از نظر اداری و چه بر اساس قانون جزایی این کشور انجام می شود همانطور که اگر یک شهروند آذربایجانی قوانین فرانسه را زیر پا بگذارد و به طور غیرقانونی وارد خاک فرانسه شود، اقدامات لازم علیه وی اتخاذ می‌شود.»
این جنجال پس از آن به وجود آمد که نامزد ریاست جمهوری فرانسه در اواخر دسامبر همراه با میشل بارنیه، کمیسر سابق اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه سابق فرانسه، به ارمنستان سفر کرد و از منطقه مورد مناقشه قره باغ بازدید کرد. به گفته خانم پکرس، این سفر به منظور نشان دادن حمایت او از مسیحیان خاورمیانه بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا