آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیهعمومیقره باغقفقاز جنوبینخجوان

انتشار تصاویر مراحل ساخت کریدور زنگزور از سوی جمهوری آذربایجان

ویدیوی مراحل ساخت جاده هورادیز-جبراییل-زنگیلان- آق بند – ارمنستان، موسوم به "دالان زنگزور" از سوی جمهوری آذربایجان منتشر شده است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، سازمان دولتی “جاده های جمهوری آذربایجان” ویدئویی پرطمطراق از مراحل ساخت جاده هورادیز-جبراییل-زنگیلان- آق بند – ارمنستان، موسوم به “دالان زنگزور” منتشر کرد که هدف اصلی باکو از طرح ساخت این جاده، بلااستفاده کردن جاده شمال غرب ایران برای اتصال جمهوری آذربایجان به نخجوان و ترکیه است.

جمهوری آذربایجان برای مدت سه دهه از جاده واقع در شمال غرب ایران تقریبا بطور رایگان استفاده کرده است و اکنون با تلاش برای به حاشیه راندن ایران از مواصلات منطقه ای، سیاست خصمانه خود ضد ایران را نسبتا علنی کرده است. البته، هنوز ساخت بخش ارمنستانی این جاده شروع نشده است و موانع طبیعی و سیاسی زیادی در مقابل آن وجود دارد.

در بخش آذربایجانی این جاده، شرکت های ترکیه ای و شرکت های داخلی جمهوری آذربایجان فعالند و گفته می شود برخی شرکت های دارای سرمایه ایرانی که به عنوان شرکت محلی در جمهوری آذربایجان ثبت شده اند نیز در ساخت این جاده مشارکت دارند. درباره حضور یا عدم حضور شرکت های صهیونیستی در این طرح جاده سازی به موازات مرز شمال غرب ایران سانسور شدیدی اعمال می شود و اطلاعاتی در این باره منتشر نمی شود.

در کنار طرح جاده سازی به موازات مرز شمال غرب ایران در خاک جمهوری آذربایجان، کار احیای خط آهنی که از زمان شوروی، جمهوری آذربایجان را از طریق جنوب ارمنستان به نخجوان متصل می کرد، در مسیر پیشرفت قرار دارد و کار احیای این خط آهن در بخش ارمنستانی نیز شروع شده است و احتمالا در ماه های آینده خط آهن جمهوری آذربایجان به خط آهن جنوب ارمنستان متصل خواهد شد.

با درگیر شدن روسیه در اوکراین، اتحادیه اروپا تلاش کرده است ابتکار عمل را در مذاکرات ارمنستان و جمهوری آذربایجان به دست بگیرد و بودجه احیای خط آهن زمان شوروی در جنوب ارمنستان را نیز اتحادیه اروپا به صورت وام در اختیار دولت غربگرای نیکول پاشینیان قرار داده است. دولت غربگرای نیکول پاشینیان نیز به رغم تلاش برای حفظ ظواهر رابطه خوب با ایران، آگاهانه یا ناآگاهانه در خط کلی غربی و صهیونیستی، با دولت علی اف، مبنی بر به حاشیه راندن ایران از معادلات حمل و نقلی و ترانزیتی منطقه به نوعی همکاری می کند.

دولت پاشینیان همچنین حتی موانع اداری گشایش سرکنسولگری ایران در استان سیونیک را که می تواند از تغییرات منفی ژئوپلتیک منطقه که برای تمامی مردمان کشورهای قفقاز از جمله ارمنستان و جمهوری آذربایجان و ایران زیانبار خواهد بود، برطرف نکرده است و برغم اینکه ماه ها از زمان تصمیم گیری برای ایجاد این کنسولگری می گذرد، هیچ اقدام عملی در این راستا انجام نشده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا