اخبارگرجستان

انتخابات پارلمانی گرجستان و تلاش های ناکام هواداران ساآکاشویلی

جو بایدن معاون اول رییس جمهوی آمریکا روز گذشته ( شنبه ) در تماس تلفنی با گئرگی کویریکاشویلی نخست وزیر گرجستان پیروزی حزب حاکم ‘رویای گرجستان ‘ در نهمین دوره انتخابات پارلمانی این کشور را تبریک گفت .
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ایرنا،انتخابات پارلمانی گرجستان هشتم اکتبر گذشته در سراسر این کشور غیر از دو منطقه جدایی طلب آبخازی و اوستیای جنوبی، برگزار شد .
همچنین 30 اکتبر گذشته با انتخابات میان دوره ای در برخی حوزه های انتخاباتی، نهمین دوره انتخابات پارلمانی در گرجستان که به پیروزی حزب حاکم این کشور انجامید، به پایان رسید .
حزب حاکم رویای گرجستان به رهبری بیدزینا ایوانیشویلی نخست وزیر اسبق این کشور در این دوره انتخابات پارلمانی با کسب 117 کرسی در پارلمانی 150 نفره، فرصت تشکیل دولت جدید به طور مستقل و بدون مشارکت نیروی سیاسی دیگر را به دست آورد .
این دوره انتخابات پارلمانی همچنین شکست کامل جنبش غربگرای وحدت ملی به رهبری میخاییل ساآکاشویلی رییس جمهوری سابق و رهبر انقلاب مخملی که در نتیجه آن ادوارد شوارد نادزه سیاستمدار کهنه کار شوروی در گرجستان از قدرت برکنار شد، در میان گذاشت .
بر اساس نتایج نهمین دوره انتخابات پارلمانی جنبش وحدت ملی فقط توانست 27 کرسی را در پارلمان آتی به دست آورد .
این در حالی است که در انتخابات پارلمانی سال 2012 میلادی این حزب سیاسی غربگرا با کسب 43.33 درصد آرای مردم 65 کرسی در پارلمان این کشور به خود اختصاص داده بود .
حزب حاکم رویای گرجستان در انتخابات قبلی صاحب 85 کرسی در پارلمان شده بود .
حزب رویای گرجستان به رهبری بیدزینا ایوانیشویلی بنیانگذار این حزب سیاسی در انتخابات پارلمانی سال 2012 میلادی پیروز شد و به حکومت 9 ساله میخاییل ساآکاشویلی پایان داد .
با تغییر قدرت در گرجستان ایوانیشویلی پست نخست وزیری این کشور را بر عهده گرفت ولی پس از گذشت یک سال از این سمت استعفا و اعلام کرد که وظیفه خود را انجام داده و به حضور در عرصه سیاسی پایان می دهد .
این در حالی است که نیروهای مخالف دولت، ایوانیشویلی را همچنان به مدیریت پشت پرده امور کشور متهم می کنند .
حزب رویای گرجستان در پی رسیدن به قدرت، دولت ساآکاشویلی را به اقدامات غیر قانونی متعدد متهم کرده و پرونده کیفری علیه بسیاری از مقامات دولت قبلی صادر شد .
در حال حاضر برخی از مقامات عالی رتبه دولت ساآکاشویلی از جمله وانو مرابیشویلی نخست وزیر سابق، باچو آخالایا وزیر دفاع اسبق، زوراب آدئیشویلی وزیر دادگستری سابق، داوید کزراشویلی وزیر دفاع سابق، گیگی اوگولاوا شهردار سابق تفلیس و نیز تنی چند از مقامات وزارت کشور به اتهام سوء استفاده از سمت خود و اختلاس، در زندان بسر می برند .
میخاییل ساآکاشویلی که پس از روی کار آمدن حزب رویای گرجستان این کشور را ترک کرد و در حال حاضر بنا به دستور حامیان غربی وی فرمانداری ایالت ادوسای اوکراین را بر عهده دارد، نیز تحت پیگرد قانونی در گرجستان قرار می گیرد .
دولت فعلی تفلیس همچنین درپی درآمدن ساآکاشویلی به تابعیت اوکراین، تابعیت گرجستانی وی را سلب و اعلام کرد، در صورت بازگشت به کشور بلافاصله بازداشت خواهد شد .
با توجه به این که حزب حاکم رویای گرجستان در این دوره انتخابات پارلمانی پیروز شد، چنین به نظر می رسد، میخاییل ساآکاشویلی ناگزیر به اقامت به مدت طولانی در ایالت یاد شده اوکراین خواهد بود .
کارشناسان بر این باور دارند که نتایج این دوره انتخابات پارلمانی در گرجستان نشان دهنده ناامیدی جامعه این کشور از نیروهای غربگرا و سیاست های آنها می باشد .
جامعه گرجستان که در زمان شوروی ارتباط تنگاتنگ با روسیه همسایه بزرگ این کشور در همه حوزه ها داشت، با روی کارآمدن نیروهای غربگرا به رهبری میخاییل ساآکاوشیلی تیرگی در روابط گرجستان با روسیه ایجاد شد .
کار به جایی کشید که در پی بحران سال 2008 میلادی که نیروهای نظامی روسیه تا 30 کیلومتری شهر تفلیس پایتخت این کشور رسیدند، روابط دیپلماتیک دو کشور قطع شده و این وضعیت تا به حال ادامه دارد .
البته چنین وضعیت پیش آمده در روابط با روسیه به نفع شهروندان گرجی که روسیه بازار اصلی برای محصولات تولیدی آنها به شمار می رود و نیز اغلب گرجی ها در شرایط بیکاری در کشورشان برای اشتغال به روسیه مهاجرت می کنند، چندان هم مطلوب به نظر نمی رسد .
انتخابات پارلمانی تنها به جایگاه حزب وحدت ملی میخاییل ساآکاشویلی بلکه به سایر نیروهای سیاسی غربگرای این کشور لطمه جدی وارد کرد و آنها نتوانستند به پارلمان آتی راه یابند .
داوید اوسوپاشویلی رییس پارلمان و رهبر حزب غربگرای جمهوری خواهان که در آستانه انتخابات پارلمانی خواستار استقرار هر چه سریع تر پایگاه نظامی ناتو در گرجستان بود، در این دوره انتخابات با شکست جدی مواجه شد و حتی خود وی نتوانست به پارلمان راه یابد .
همچنین به تازگی گیگی اوگولاوا شهردار سابق تفلیس و از فعالان حزب وحدت ملی که در زندان بسر می برد، در نامه ای خوستار برگزاری کنگره این حزب سیاسی و انتخاب رهبر جدید حزب وحدت ملی شد .
کارشناسان عقیده دارند با تشکیل دولت جدید گرجستان عادی سازی روابط این کشور و روسیه امکان پذیر خواهد بود .
این در حالی است که دومای روسیه اخیرا اعلام کرد، رایزنی های برای از سرگیری همکاری های پارلمانی این کشور و گرجستان ادامه دارد .
بر اساس قانون اساسی گرجستان، با آغاز فعالیت پارلمان جدید دولت قبلی ظرف هفت روز استعفا می کند و رییس جمهوری اعضای هیات جدید دولت را به پارلمان معرفی می کند .
نخستین جلسه پارلمان جدید گرجستان 19 نوامبر ( برابر 29 آبان ماه ) برگزار خواهد شد .
بنا به گزارش منابع خبری گرجستان، جو بایدن در تماس تلفنی با گئورگی کویریکاشویلی نخست وزیر این کشور خوستار استفاده از نتایج انتخابات برای ادامه اصلاحات دمکراتیک و اقتصادی با هدف ادغام کشور با نهادهای یوروآتلانتیک شد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا