آذربایجاناخبارعمومیگرجستان

کمیته روابط خارجی اتحادیه اروپا : دموکراسی و نهادهای دموکراتیک در گرجستان ضعیف است

کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا با بررسی نخستین گزارش اجرای توافقنامه جامع همکاری اتحادیه اروپا و گرجستان، نارسایی های این کشور در راه توسعه دموکراسی را در میان گذاشت و اعلام کرد:گرجستان نتوانسته است مشکلات ناشی از حکومت تک حزبی را برطرف کند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه خبری آپسنی، در این گزارش که از سوی «نونا میکلادزه» کارشناس بخش سیاسی اجرای توافقنامه جامع میان اتحادیه اروپا و گرجستان تدوین شده ، آمده است : حاکمیت غیر رسمی یکی از چالش های اصلی دموکراسی در این کشور است.
میکلادزه گفت: واگذاری قدرت از یک نیروی سیاسی به نیروی سیاسی دیگر در سال ۲۰۱۲ میلادی هر چند دستاورد دموکراتیک در گرجستان تلقی شد ولی سال های حکومت حزب حاکم ‘رویای گرجستان ‘ نشان داد نهادهای دموکراتیک در این کشور هنوز ضعیف است.
به گفته میکلادزه، قانون اساسی گرجستان اختیارات رئیس جمهوری را محدود کرده است و حزب حاکم ‘ رویای گرجستان ‘ در نهادهای مجریه این کشور اکثریت را دارد.
بر اساس گزارش ارایه شده از سوی این کارشناس مستقل، قوه مجریه بالاتر از پارلمان قرار می گیرد و استقلال قوه قضائیه مشکوک بوده و موقعیت و جایگاه ضعیف نیروهای مخالف دولت در جامعه موجب تقویت حزب حاکم شده است، در چنین شرایطی مردم ناگزیر هستند رای خود را به ‘ رویای گرجستان ‘ بدهند و یا بطور کلی در انتخابات شرکت نکنند.
میکلادزه افزود: قوه قضائیه که از نارسایی های سیستم سیاسی گرجستان به شمار می رود ، نیز به اصلاحات برای تامین استقلال آن دارد.
وی با اشاره به اینکه سیستم قضائیه تحت تاثیر گروه های سیاسی قرار دارند ، افزود: دادستانی بخش آسیب پذیر نظام گرجستان است.
کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا همچنین گزارش تدوین شده از سوی «آندریس مامکینس » درباره روند اجرای توافقنامه جامع امضا شده در سال ۲۰۱۶ میلادی میان اتحادیه اروپا و گرجستان را بررسی کرد.
مامکینس در این گزارش از دستاوردهای گرجستان در راستای اجرای این توافقنامه استقبال کرد و دولت تفلیس را به ادامه اصلاحات دموکراتیک و فعالیت برای توسعه اقتصادی دعوت کرد.
وی همچنین از سطح هماهنگی دولت و پارلمان در راستای تقویت روابط با نهادهای اروپایی و مشارکت فعال جامعه مدنی در این روند تقدیر کرد.
گرجستان بعنوان یکی از کشورهای قفقاز جنوبی با مساحت ۶۹٫۷ هزار کیلومتر مربع و با سه میلیون و ۷۱۸ هزار نفر جمعیت که پس از کسب استقلال ملی عمده هدف خود را عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو اعلام کرده است ، در پنج سال اخیر برای لغو رژیم ویزا با این اتحادیه تلاش کرد.
اتحادیه اروپا ۲۸ مارس سال ۲۰۱۷ میلادی ( ۸ فروردین ) تصمیم خود در باره لغو رژیم ویزا برای شهروندان گرجستان را اعلام کرد و بدین ترتیب اتباع این کشور امکان سفر بدون ویزای ۹۰ روزه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به دست آوردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا