آذربایجاناخبارعمومی

در پی موافقت دولت ایتالیا برای از سرگیری ساخت لوله گازی “تاپ”فعالان محیط زیست ۲۸ اکتبر تظاهرات خواهند کرد

­پایگاه اینترنتی ” ویرتوالاذ” جمهوری آذربایجان از موافقت دولت ایتالیا با از سرگیری ساخت خط لوله گازی “تاپ” برای انتقال گاز جمهوری آذربایجان به اروپا خبر داد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی ” ویرتوالاذ” در پی اعلام موافقت دولت ایتالیا با از سرگیری ساخت خط لوله ” تاپ” ، معترضان به ساخت این خط لوله در اعتراض به زیان های زیست محیطی آن ، روز ۲۸ اکتبر در منطقه ساحلی “سان فوکا” ایتالیا تظاهرات می کنند.
ژوزفه کونته ، نخست وزیر ایتالیا گفت : ” دیگر جلوگیری از ساخت این خط لوله امکان پذیر نیست. زیرا، دولت قبلی ایتالیا در این باره تعهد جدی پذیرفته است. دو ماه در باره این طرح تحقیق شد و مشخص شد که این خط لوله گازی ، معیارهای زیست محیطی را نقض نمی کند. ”
دی مایو ، معاون نخست وزیر ایتالیا نیز گفت : ” اگر این طرح متوقف شود، دولت ایتالیا باید حدود ۲۰ میلیارد دلار ، یعنی معادل درآمد سالانه شهروندان جریمه بپردازد.”
گروه ” مخالفت با تاپ” نیز از “باربارا لززی “، وزیر محیط زیست ایتالیا خواست با سند و مدرک اثبات کند که در صورت توقف اجرای طرح ” تاپ” ایتالیا مجبور خواهد بود ۲۰ میلیارد دلار جریمه بپردازد.
“دهلیز جنوبی گاز” که قرار است گاز حوزه ” شاه دنیز ۲ ” در دریای خزر را به اروپا منتقل کند و خط لوله ” تاپ” بخشی از آن است، به همراه مخارج آماده سازی حوزه گازی ” شاه دنیز ۲” ، چهل میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.
از سوی دیگر به گزارش سایت ” آ.اف.ان.” جمهوری آذربایجان ، مارکو پوتتی، شهردار “ملاندونیو” در ایتالیا گفته بود حزب ” پنج ستاره” که در ائتلاف حاکم ایتالیا حضور دارد، مسایل زیست محیطی “تاپ” را زیر نظر دارد و اطمینان خاطر داده شده است که از اجرای طرح ” تاپ” در این منطقه جلوگیری خواهد شد.
مارکو پوتتی افزوده : ” سرجیو ماتارللا، رییس جمهوری ایتالیا طی یک سال به نامه های شهرداران مناطق جنوبی ایتالیا که “تاپ” از آنجا عبور می کند، پاسخی نداده و در سفر به جمهوری آذربایجان تاکید کرده است که طرح “تاپ” اجرا خواهد شد. این نیز موضع خوبی از طرف دولت مرکزی نیست که خود بر پایه ادارات محلی شکل گرفته است.”
مانیلو دی استفانو، معاون وزیر خارجه ایتالیا و عضو حزب ” پنج ستاره” نیز در گفتگو با شبکه تلویزیونی ” لا ۷ ” La7 گفته است : ” اجرای طرح تاپ تکمیل خواهد شد. اما، برای تغییر مسیر “تاپ” باید مکان مناسب یافته شود. ممکن است “تاپ” از کنار منطقه ” سان فوکا” عبور کند. ”
سایت ” آ. اف. ان.” جمهوری آذربایجان افزوده است : « حزب ” پنج ستاره” از نیروهای متمایل به روسیه در ایتالیاست که عضو ائتلاف حاکم بر این کشور است و هم اکنون با احداث خط لوله “تاپ” در جنوب ایتالیا مخالفت می کند. در ائتلاف حاکم بر ایتالیا ، ” اتحاد شمال” ، یکی دیگر از نیروهای متمایل به روسیه نیز حضور دارد. سرجیو کوستا ، وزیر محیط زیست دولت ایتالیا نیز گفته بود که “تاپ” طرحی غیرضروری است و دولت ایتالیا در آن تجدیدنظر خواهد کرد. »
کنسرسیوم مجری طرح ” تاپ” اظهار نگرانی کرده است که تغییر احتمالی مسیر “تاپ” ممکن است اجرای این طرح را ۴ الی ۵ سال به تاخیر بیاندازد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا