آذربایجاناخبارعمومی

آغاز مذاکره باکو و اتحادیه اروپا بر سر پیشنویس توافقنامه جدید همکاری دوجانبه

مرحله جدید مذاکرات جمهوری آذربایجان و اتحادیه اروپا درباره پیشنویس توافقنامه جدید همکاری دوجانبه در باکو آغاز شده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،خبرگزاری رسمی آذرتاج به نقل از «حکمت حاجی اف» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان گزارش داد : در این مرحله از مذاکرات مطالب مربوط به بخش سیاسی این سند مورد بررسی قرار می گیرد.
به گفته حاجی اف ، هیات کارشناسی اتحادیه اروپا برای ادامه این مذاکرات در پایتخت جمهوری آذربایجان بسر می برد.
وی افزود: مذاکرات مربوط به پیشنویس توافقنامه جدید همکاری های دوجانبه جمهوری آذربایجان و اتحادیه اروپا در شرایط همکاری های سازنده و حسن تفاهم ادامه دارد و طرفین عزم راسخ برای رسیدن هر چه سریع تر به توافق در مورد این سند همکاری دارند.
حاجی اف، ابراز امیدواری کرد که توافقنامه جدید نقش مهمی برای توسعه همکاری جمهوری آذربایجان و اتحادیه ا روپا ایفا خواهد کرد.
شورای اتحادیه اروپا ۱۴ نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی تصمیم به آغاز مذاکرات کمیسیون اروپا و مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا با جمهوری آذربایجان درباره توافقنامه جدید دو طرف اتخاذ کرد.
توافقنامه جدید جایگزین توافقنامه دوجانبه همکاری جمهوری آذربایجان و اتحادیه اروپا امضا شده در سال ۱۹۹۶ میلادی خواهد شد.
نمایندگان پارلمان اروپا نیز به تازگی، با ۵۶ رای موافق، دو رای مخالف و هفت رای ممتنع ، توصیه هایی را درباره توافقنامه جامع میان اتحادیه اروپا و جمهوری آذربایجان صادر کرد.
در توصیه های پارلمان اروپا تعمیق روابط اتحادیه اروپا و جمهوری آذربایجان مشروط بر رعایت و احترام به ارزش های دموکراسی، حاکمیت قانون،حقوق بشر و آزادی های اساسی اعلام شد.
پارلمان اروپا از شورای اتحادیه اروپا خواست تا به مسئولان جمهوری آذربایجان یاد آوری کنند، هیچ توافقنامه ای با کشوری که ارزش های اساسی اتحادیه اروپا را رعایت نمی کند ، تصویب نمی شود.
در توصیه های نمایندگان پارلمان اروپا همچنین تاکید شده است: از جمهوری آذربایجان در مبارزه با فساد و جرایم اقتصادی دیگر حمایت و نیز بازرسی های در باره موارد پول شویی آغاز شود.
در توصیه های پارلمان اروپا همچنین موارد دفاع از آزادی بیان و حمایت از رسانه های مستقل در جمهوری آذربایجان مطرح شده است.
علاوه بر آن نمایندگان پارلمان اروپا ابراز عقیده کردند هر گونه توافقنامه اتحادیه اروپا با جمهوری آذربایجان و ارمنستان باید مشروط بر تعهدات این کشورها در باره حل مسالمت امیز مناقشه قره باغ و خودداری از تشدید تنش باشد.
توافقنامه جدید همکاری های دوجانیه اتحادیه اروپا و جمهوری آذربایجان حوزه های سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، تجاری ، سرمایه گذاری ، حقوق بشر و حاکمیت قانون ، آموزش و پرورش ، حفاظت از محیط زیست ، بخش های انرژی و حمل و نقل روابط فیمابین را در بر می گیرد.
جمهوری آذربایجان با اتحادیه اروپا بصورت رو ابط دوجانبه و در قالب برنامه مشارکت شرق این اتحادیه همکاری می کند.
برنامه مشارکت شرق اتحادیه اروپا در سا ل ۲۰۰۹ میلادی به اجرا گذاشته شده و هدف از آن تعمیق روابط سیاسی و اقتصادی این اتحادیه با شش کشور تازه استقلال یافته از جمله جمهوری آذربایجان ، اوکراین ، مولداوی ، گرجستان ، ارمنستان و بلاروس است.
وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان نیز اخیرا اعلام کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۲ میلادی تا به حال ۱۵ میلیارد دلار در اقتصاد جمهوری آذربایجان سرمایه گذاری کردند.
اتحادیه اروپا شریک تجاری عمده جمهوری آذربایجان به شمار می رود و در ۱۱ ماه سال ۲۰۱۷ میلادی سهم کشورهای عضو این اتحادیه در کل تجارت خارجی جمهوری آذربایجان ۴۱ درصد تشکیل داده است.
در حال حاضر بیش از یک هزار ۴۰۰ شرکت کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جمهوری آذربایجان فعال هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا