آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهروسیهعمومی

امضای توافقنامه ایجاد کریدور غلات بین روسیه و اوکراین در ترکیه

توافقنامه ایجاد کریدور غلات در دریای سیاه طی دو سند جداگانه بین روسیه و اوکراین و با حضور هیئت‌های این دو کشور در ترکیه و همچنین دبیر کل سازمان ملل به امضا رسید.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، توافقنامه ایجاد کریدور غلات در دریای سیاه دیروز جمعه طی دو سند جداگانه که یکی از آنها دربرگیرنده توافق بین اوکراین- ترکیه و سازمان ملل و سند دوم میان روسیه-ترکیه و سازمان ملل بود، در استانبول ترکیه امضاء شد.

این توافق طی مراسمی رسمی با حضور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به امضا رسید.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه ریاست هیئت روسی را در این توافقنامه بر عهده داشته و اولکساندر کوبراکوف، وزیر زیرساخت اوکراین نیز ریاست هیئت اوکراینی را برعهده داشت.

این توافق از این جهت در دو سند تهیه شد چون طرف اوکراینی پیشتر اعلام کرده بود که حاضر به امضای توافق مستقیم با روسیه در این باره نیست.

رجب طیب اردوغان نیز پیش از برگزاری نشست برای امضای این توافق گفته بود: «ما اخبار خوبی به دنیا خواهیم داد.»

وی افزود: «به مشارکت خود در امضای این توافق به خود می‌بالیم و برای دور کردن شبح گرسنگی تلاش می‌کنیم.»

بر اساس این توافق، کشتی های حامل غلات اوکراین از دریای سیاه به دنیا صادر خواهند شد. در حال حاضر ده ها کشتی حامل هزاران تن غلات در بنادر اوکراین در انتظار ترخیص و ارسال به کشورهای مختلف دنیا هستند.

خبرگزاری روسی نووستی پس از امضای توافق صادرات غلات  اوکراین نوشت که روسیه کشتی‌ها را بازرسی می‌کند.

خبرگزاری نووستی در این باره تاکید کرد: «کشتی‌هایی که به سمت بنادر اوکراین حرکت کرده و از آنجا خارج می‌شوند، برای اطمینان از عدم حمل سلاح مورد بازرسی قرار خواهند گرفت.»

این رسانه افزود: «این توافق بر وجود مراقبت نظامی از کشتی‌های حامل غلات تصریح نمی‌کند.»

حرکت کشتی‌های حامل غلات از بنادر اوکراین ممکن است طی دو هفته آینده آغاز شود.

از سوی دیگر خبرگزاری تاس روسیه نیز گزارش داد که دو طرف روسی و  اوکراینی متعهد شدند به بنادر مشخص شده بر اساس توافق شامل اودسا، چرنومورسک و یوگنی حمله نکنند.

این رسانه اعلام کرد، مدت اجرای این توافق، 120 روز با امکان تمدید آن است.

از سوی دیگر شویگو وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که یادداشتی امضا شده که بر مشارکت سازمان ملل در لغو محدودیت‌ها و رفع موانع صادرات محصولات کشاورزی و کودهای روسیه تاکید می‌کند.

ترکیه طی هفته های گذشته تلاش زیادی برای ایجاد این کریدور داشته و نشست‌هایی نیز بین روسیه و اوکراین در استانبول برگزار شده بود.

منبع: تسنیم

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا