آذربایجاناخبارعمومی

رییس سازمان صهیونیستی «طرح های بین المللی برای جامعه» : یهودیان نقش مهمی در شکل گیری دولتمداری جمهوری آذربایجان داشته اند!

مقاله آریه گوت ، رییس « سازمان طرح های بین المللی برای جامعه» رژیم صهیونیستی را منتشر کرد که در آن ادعا شد: یهودیان در شکل گیری و توسعه دولتمداری جمهوری آذربایجان نقش مهمی داشته اند.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، به نقل از خبرگزاری آذرتاج، رییس « سازمان طرح های بین المللی برای جامعه » اسراییل در مقاله ای تحت عنوان «روابط آذربایجان – اسراییل: دوستی صمیمی ملت ها و همکاری استراتژیک کشورها» در روزنامه «جروزالم پست» نوشت : « در خارج از جوامع آذربایجانی و یهودی، تعداد کسانی که درباره نقش مهم و «همگرایی دهنده» جامعه یهودی در تاریخ شکل گیری و توسعه دولتمداری آذربایجان اطلاع دارند، زیاد نیست. »
این کارشناس اسراییلی افزوده است : « مثلا در سال های ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۰ ، نخستین وزیر بهداشت جمهوری دموکراتیک آذربایجان ، دکتر یِوسِی گیندِس یهودی بوده است و فراکسیون های یهودی در مجلس جمهوری دموکراتیک آذربایجان نمایندگی می شدند. در سال های موجودیت جمهوری دموکراتیک آذربایجان طی ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۰، جامعه یهودی نشریه «بولتن یهودیان قفقاز» ، روزنامه «پلستینا» و نشریه «مُلُدیُژ سییُنا» Molodyoj siona را منتشر می کرد. علاوه بر این، در دوره حاکمیت شوروی، یهودیان در حیات عملی – فکری و اقتصادی و سیاسی آذربایجان نقش مهم و ارزشمندی بازی کرده اند.»
آریه گوت با تاکید بر وجود حجم تجارت بیش از سه میلیارد و پانصد میلیون دلار میان آذربایجان و اسراییل و گسترده بون مناسبات نظامی و سیاسی و مراودات دیپلماتیک روابط باکو با اسراییل برغم دایر نشدن سفارت جمهوری آذربایجان در اسراییل ، سفر بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر اسراییل به باکو را در ۱۳ دسامبر گذشته ، سفری تاریخ توصیف کرده و افزوده است : « همانطور که الکساندر مورینسون، کارشناس سیاسی، چند سال قبل نوشت، در آینده نزدیک، مناسبات آذربایجان – اسراییل در زمینه هایی نظیر فناوری اطلاعاتی، تصفیه آب، پزشکی، کشاورزی و تبادلات فرهنگی ، همکاری علمی توسعه خواهد یافت و تقویت خواهد شد. »
گوت افزوده است : « مهمتر این است که همکاری در زمینه دفاعی و اطلاعاتی توسعه خواهد یافت. این نوع همکاری موفقیت آمیز دو کشور کوچک واقع در محیط ژئوپلتیک بسیار خطرناک در خاورمیانه، نمونه ای از روابط منحصر به فرد است.»
آریه گوت با تاکید بر توسعه همکاری فنی – نظامی اسراییل و آذربایجان افزوده است : « اخیرا، برخی رسانه های اسراییل به کمک لابی ارمنی در این کشور تلاش می کنند به منظور ایجاد مشکل در همکاری نظامی – فنی اسراییل و آذربایجان، اطلاعات نادرست منتشر کنند. »
گوت افزوده است : « از طرف دیگر، سخنان سیاستمداران ارمنی مبنی بر احتمال همکاری نظامی اسراییل و ارمنستان، چیزی بیش از بلوف سیاسی نیست. برای اینکه اسراییل به ارمنستان تسلیحات بفروشد، باید مناسبات استراتژیک با این کشور داشته باشد. اما، در واقعیت ، این نوع مناسبات اسراییل با ارمنستان در حد صفر است و در عمل، چنین مناسباتی وجود ندارد. ارمنستان برای انعقاد قرارداد تسلیحاتی با «شرکت های نظامی – سیاسی» اسراییل ، پول و امکان مالی ندارد. از نظر تجاری، ارمنستان هیچ گونه چشم انداز اقتصادی ندارد.»
آریه گوت با تاکید بر وجود شرایط عالی برای یهودیان در جمهوری آذربایجان افزوده است : « رونالد لائودر، رییس کنگره جهانی یهود در سفر تاریخی خود به آذربایجان گفت « می دانم که در زمان هولوکاست، آذربایجان یکی از معدود پناهگاه ها برای یهودیان اروپا بوده و پس از آن نیز وطن واقعی برای آنها بوده است. در منطقه قُبا در آذربایجان شاهد مناسبات صمیمانه و دوستانه ملت و دولت آذربایجان با یهودیان کوهستانی بودم. در حقیقت ، انتظار نداشتم که در یک کشور مسلمان ، شاهد این جمعیت یهودی باشم. آذربایجان می تواند به موفقیت های خود در زمینه چندفرهنگ گرایی افتخار کند. »
آریه گوت همچنین نوشته است : « لازم به ذکر است که رییس جمهور الهام علی اف، به علت وفاداری اش به اصول دولت لائیک، چندفرهنگ گرایی و تساهل و احترامش به تمامی خلق ها و پیروان ادیان در این کشور ، احترام جامعه اسراییل و همچنین جمعیت های یهودی سایر کشورها را به دست آورده است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا