آذربایجاناخبارعمومی

انتقال تسلیحات به تروریست ها توسط پروازهای دیپلماتیک جمهوری آذربایجان!

پایگاه خبری “ترود” پرتیراژترین روزنامه بلغارستان با انتشار نتایج یک تحقیق جنجالی اسنادی را درباره مشارکت محافل دولتی جمهوری آذربایجان در تامین تسلیحاتی تروریست های افراطی در نقاط مختلف جهان افشا کرده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، در تحقیق به عمل آمده توسط دیلیانا گیاتینجیووا خبرنگار این روزنامه بویژه به انتقال و فروش وسیع وغیرقانونی سلاح به سوریه، عراق، افغانستان، پاکستان و کنگو توسط خط هوایی دولتی “Silk Way Airlines” جمهوری آذربایجان تحت پوشش محموله های دیپلماتیک اشاره شده است.

این مقاله در پی هک شدن پایگاه اینترنتی سفارت جمهوری آذربایجان و افشای برخی از اسناد آن توسط گروه  Anonymus Bulgaria منتشر شده است. براساس مطالب منتشر شده در این مقاله خط هوایی جمهوری آذربایجان در سه سال اخیر ارسال صدها تن تسلیحات و مهمات به مناطق مختلف درگیری در جهان تحت پوشش محموله های دیپلملتیک را پنهان کرده است. بخش عمده ای از این تسلیحات در اختیار تروریست ها قرار گرفته است. این مقاله نویس همچنین اعتقاد دارد که بخشی از تسلیحات منتقل شده توسط از این طریق ممکن است در مناقشه قره باغ مورد استفاده قرار گرفته شده باشد. در اسناد منتشر شده همچنین ادعای سال گذشته (۲۰۱۶) وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در مورد استفاده از فسفر سفید توسط نیروهای ارمنی به صراحت رد شده است.

این گزارش می افزاید نارنجک ادعایی کشف شده توسط سربازان آذری به احتمال بسیار زیاد از جمله مهماتی است که از این طریق غیرقانونی منتقل شده اند. این شرکت دولتی اقدامات غیر قانونی خود را تحت آدرس وزارت دفاع جمهوری آذربایجان انجام داده است که گواه اطلاع مقامات بلندپایه باکو از این اقدامات غیرقانونی می باشد. براساس اسناد افشا شده این رویه تنها مختص سفارت جمهوری آذربایجان در بلغارستان نبوده و نمایندگی های سیاسی و دیپلماتیک باکو در کشورهای دیگر نیز دستورات مشابه ای از وزارت امور خارجه این کشور دریافت کرده اند.

براساس این گزارش اقدامات انجام گرفته نقض صریح و آشکار قوانین مربوط به سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) بوده و مسئولان بسیاری از کشورها از جمله بلغارستان، صربستان، رومانی، جمهوری چک، مجارستان، اسلواکی، لهستان، ترکیه، آلمان، انگلیس، یونان و غیره چشم بر واقعیت های موجود بسته اند.

آمریکا از عمده مشتریان این خط هوایی بوده و از “خدمات انتقال تسلیحات تحت پوشش دیپلماتیک” بهره برده است. براساس آمار رسمی منتشر شده برخی از شرکت های آمریکایی در سه سال اخیر برای تولید و صادرات تسلیحات بیش از یک میلیارد دلار دریافت کرده و همگی از خدمات خط هوایی ” Silk Way Airlines” استفاده کرده اند.

در صورت در دسترس نبودن و یا مشغول بودن هواپیماهای این شرکت هوایی، انتقال تسلیحات با کمک هواپیماهای ارتش جمهوری آذربایجان انجام گرفته است اما مقصد نهایی هیچ کدام از محموله های منتقل شده جمهوری آذربایجان نبوده است که ادعای مشارکت علنی دولت این کشور در قاچاق تسلیحات را اثبات می کند. بخش عمده تسلیحات منتقل شده از این طریق در اختیار گروه تروریستی “جبهه النصره” قرار گرفته و یا به افغانستان ارسال شده است.

عربستان سعودی و امارات نیز از دیگر مشتریان این خط هوایی بوده و تسلیحات خریداری شده در اروپای شرقی را با استفاده از خدمات ارائه شده توسط خط هوایی دولتی جمهوری آذربایجان به کشورهای مختلف آفریقایی منتقل کرده و یا در اختیار گروه تروریستی داعش قرار می دهند.

علاوه بر انتقال ۲۰۲ تن فسفر سفید از صربستان و بلغارستان به مقصد کابل، برخی از سلاح های ارسال شده از این طریق در بورکینافاسو و همچنین نزد گروه تروریستی داعش کشف شده اند.

جالب توجه این که خط هوایی دولتی جمهوری آذربایجان اقدام به انتقال تسلیحات به نیروهای کرد مستقر در شمال سوریه و حتی نیروهای پ ک ک کرده است که بر علیه دولت ترکیه می جنگند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا