آذربایجاناخباراردبیلایرانویژه

امام جمعه اردبیل: حضور اسرائیل در آذربایجان به خاطر مسائل استراتژیک است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در خطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره به اینکه عزت و ذلت کشور جمهوری آذربایجان به طور قهری ارتباط با آذری های جهان دارد، گفت: به همین جهت حساسیت آذری ها برای اتفاقات آنجا طبیعی است.
حضرت آیت الله عاملی اظهار داشت: اگر اتفاق خوشایندی در این کشور بیافتد موجب سربلندی و خوشحالی و اتفاقات غیر عقلانی و غیر مشروع هم به سبب اینکه به پای کل آذری های جهان نوشته می شود، موجب سرافکندگی ما خواهد بود. ما همیشه خیرخواه این کشور هستیم و این خیرخواهی ما برای جمهوری آذربایجان به این جهت است که عزت آنها را عزت خودمان و ذلت آنان را نیز موجب ذلت خود می دانیم. لذا ما همیشه سعی در سربلندی این کشور داریم.
وی با این مقدمه سفر قریب الوقوع نتانیاهو نخست وزیر جلاد و کودک کش اسرائیل به آذربایجان را محکوم و آن را یک ذلت و ننگ بزرگی برای آذری ها دانست و گفت: کسی که اسرائیلی ها مجسمه او را حتی یک روز در اسرائیل تحمل نکردند و مجسمه طلایی او را پایین کشیدند، چگونه ملت آذربایجان او را قبول کنند در حالی که خود اسرائیلی ها او را قبول ندارند؟
وی افزود: واقعا جای تأمل است که در رژه نظامی حکومت غاصب قره باغ، پرچم چندین کشور وجود داشت که پرچم اسرائیل نیز در این میان به چشم می خورد. این نکته مهم نشانگر نقض تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان است.
امام جمعه اردبیل ادامه داد: علاقه اسرائیل به آذربایجان به جهت مقاصد اقتصادی و نظامی نیست. مسئولین آذری این ادعا را دارند که ما میخواهیم از علم و تجربه اسرائیل استفاده کنیم، که این سخن عقلانی نیست؛ چون کشورهای بسیاری وجود دارند که هم از لحاظ تجربه و هم به لحاظ علمی از اسرائیل بالاتر است. این ها همه ظاهر قضیه است.
وی در بیان علت علاقه اسرائیل نسبت به برقراری ارتباط با جمهوری آذربایجان گفت: یکی از بزرگان رژیم صهیونیستی در روشنگری خود اظهار داشت که حضور اسرائیل در آذربایجان به خاطر مسائل استراتژیک است. سایر مقامات پارلمانی اسرائیل نیز مهم ترین علل این حضور را مهار روسیه و مقابله با دشمن اسرائیل که ایران است برشمردند.
حضرت آیت الله عاملی ادامه داد: حال که این چنین تهدید علنی بر علیه ایران شکل گرفته است، آیا ما باید دست روی دست بگذاریم و هیچ عکس العملی از خود نشان ندهیم؟ عامل ترور یکی از دانشمندان هسته ای ایران در اظهارات خود به صراحت گفت که تمامی آموزش های من توسط اسرائیل در جمهوری آذربایجان صورت پذیرفت.
وی افزود: اسرائیل آذربایجان را فقط به خاطر همسایگی با ایران می خواهد و در صدد است انتقام شکست ها و کاستی های خود در لبنان و سوریه را در آذربایجان از ایران بگیرد. اهمیت استراتژیک آذربایجان برای اسرائیل به خاطر منابع نفتی نیست بلکه فقط به خاطر همسایگی با ایران است که از این طریق بتواند در امورات ایران دخالت کند.
امام جمعه اردبیل گفت: ما تا می خواهیم از حضور نتانیاهو در آذربایجان انتقاد کنیم، ملتچی ها و قوم گراهای آذری می گویند “اگر شما مخالف ظالم و اشغالگر هستید، چرا با ارمنستان که خاک آذربایجان را اشغال کرده مخالفت نمی کنید؟” ما با هر دو مخالف هستیم چون ظلم و اشغال در هر کجا که باشد ناپسند است اما شما بیست سال است نتوانسته اید پاسخگوی این سوال ما باشید که چرا ما وقتی که قره باغ را دو دستی تقدیم شما می کردیم، نیروهای نظامی ما را بیرون کردید و گفتید “ما قره باغ را به ارمنی می دهیم اما از دست ایران نمی گیریم”؟ ما همان زمان متوجه شدیم که در حل نشدن مسئله قره باغ منافعی برای شما مترتب است. چرا نمی خواهید این مسئله حل شود و همیشه حالت فوق العاده در آذربایجان حاکم شود؟ چون وقتی مملکتی در حال فوق العاده باشد، دست حکومت باز بوده و هرکاری را که خواست می تواند انجام دهد.
وی اضافه کرد: یکی از متفکران آذری که فردی کارشناس و خبره است، در سخنان خود به ما گفت “اگر مسئله قره باغ حل شود دیگر آذربایجان بهانه ای برای حمله به ایران و تخریب اذهان عمومی آذری ها نسبت به ایران نخواهد داشت.” اصلا فلسفه مسئله قره باغ از ابتدا همین بود، نشان به این نشانی که اکنون روسیه یکی از موشک های بسیار پیشرفته خود را در اختیار ارمنستان قرار داده است و آمریکا نیز به حکومت خودخوانده قره باغ مبالغ زیادی کمک مالی کرده است. چرا اجناس ترکیه وقتی در ارمنستان به فروش می رسد کسی با آن کاری ندارد ولی دائما در حال فحاشی علیه ایران هستند؟ از اینجا معلوم می شود که قره باغ فقط یک وسیله است برای سرکوب ایران.
نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از خطبه ها با اشاره به تمدید تحریم اخیر آمریکا گفت: ماشین تبلیغات استکبار جهانی از زبان روشنفکران داخلی به ملت ما القاء می کنند که ما چرا با آمریکا دشمنی داریم و چه وقتی این دشمنی تمام خواهد شد.
وی گفت: ملت و دولت ما ابتداء با هیچ کشوری دشمنی ندارد و در خصوص آمریکا هم دشمنی از طرف آنها شروع شده است. آنها عصبانی هستند که چرا انتخابات در عراق، یمن و غزه فلسطین موجب روی کار آمدن جناح موالی ایران شده و آن را دخالت می دانند.
حضرت آیت الله عاملی اظهار داشت: آنها مبارزه ملت بحرین و شرق عربستان برای دموکراسی و همچنین عدم همراهی سوریه با اسرائیل را که از قبل از انقلاب اسلامی بوده به پای ایران می نویسند. آنها با داعش برای قتل عام ما آمده اند و مبارزه ما با داعش را که صرفا عنوان دفاعی دارد مقابله با منافع آمریکا می دانند.
وی افزود: آنها می گویند هرکس در دنیا نفس می کشد باید اسرائیل را که تمام وجودش آلوده به خون مظلومان است به رسمیت بشناسد و وقتی ما از این ذلت و بردگی اجتناب می کنیم، آن را دشمنی با آمریکا تلقی می کنند.
امام جمعه اردبیل در ادامه گفت: ما در افغانستان، عراق و لبنان با آنها همکاری کردیم ولی آنها جواب ما را اینگونه دادند که حسن نیت، همیشه حسن نیت نمی آورد و اسم ما را محور شرارت گذاشتند. آخرین خیانت آنها در برجام است. دولت ما در عمل به تعهدات خود ذره ای تخطی نکرد ولی آنها با نهایت قلدری،زورگویی، فزون خواهی و روحیّه ی اهریمنی و استکباری تحریم ها را تمدید کردند و در یک کلمه آنها هستند که ما را رها نمی کنند و با ما دشمنی دارند نه اینکه ما ابتداء سر جنگ با آنها را داشته باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا