آذربایجاناخبارارمنستان

الهام علی اف: واگذاری «ایروان» زخم التیام ناپذیر جمهوری آذربایجان است

الهام علی اف ، رییس جمهوری آذربایجان گفت : « واگذاری ایروان به ارمنستان در سال ۱۹۱۸ ( در زمان تشکیل جمهوری های مستقل در قفقاز در پی فروپاشی امپراطوری روسیه تزاری) ، زخم التیام ناپذیر (جمهوری ) آذربایجان است.»

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از  پایگاه اینترنتی « ریاست جمهوری آذربایجان» ، الهام علی اف در نشست ویژه بررسی عملکرد دولت در سال ۲۰۱۷ و اعلام سال ۲۰۱۸ در جمهوری آذربایجان به نام « سال جمهوری خلقی آذربایجان» ( به مناسبت یکصدمین سال تاسیس «جمهوری خلقی آذربایجان» در سال ۱۹۱۸ ) گفت : « امسال صد سالگی استقلالمان را برگزار خواهیم کرد. صد سال پیش، نخستین جمهوری دموکراتیک در جهان اسلام تاسیس شد. ما افتخار می کنیم که این جمهوری را ملت آذربایجان تاسیس کرد و یک بار دیگر به دنیا نشان داد که ملت آذربایجان، ملتی بزرگ ، با استعداد و آزاد است.»
علی اف گفت : « آذربایجان مستقل امروز وارث جمهوری خلقی آذربایجان است. ما به اصول دموکراتیک جمهوری خلقی آذربایجان وفاداریم و همان اصول را حفظ می کنیم. اما، باید متذکر شوم که (جمهوری) آذربایجان کنونی با جمهوری خلقی آذربایجان قابل مقایسه نیست. زیرا در آن زمان، مشکلاتی داشتیم و « استقلالمان بطور کامل اجازه نمی داد که آذربایجان سیاست مستقلی داشته باشد!» مشکلات اقتصادی داشتیم و برخی اراضی مان را از دست دادیم و ایروان که شهر تاریخی ماست، به ارمنستان داده شد. این موارد مثبت و دشوار را نباید پنهان کنیم. اما برغم تمامی این مشکلات و زخم التیام ناپذیر واگذاری ایروان به ارمنستان ، دولت و ملت (جمهوری) آذربایجان، فعالیت «جمهوری خلقی آذربایجان» را مثبت ارزیابی می کند. با درنظر گرفتن این، من سال ۲۰۱۸ را «سال جمهوری خلقی آذربایجان» اعلام می کنم و در طول این سال، ویژه برنامه های زیادی در داخل و خارج کشور برگزار خواهد شد.»
الهام علی اف با رد رفتار دوگانه درباره مناقشات جدایی طلبانه از جمله مساله قره باغ کوهستانی گفت : « (جمهوری) آذربایجان از موضع اصولی خود عقب نشینی نخواهد کرد. احیای تمامیت ارضی کشورمان برای ما مساله اصلی است. به موازات این، طبیعی است که ما قدرت نظامی خود را افزایش می دهیم. امروز در رده بندی های بین المللی ، ارتش جمهوری آذربایجان از جمله ارتش های قدرتمند دنیاست. هرکاری برای ارتش مان لازم باشد، ما آن را انجام می دهیم. هر قدر پول لازم باشد، برای ارتش اختصاص داده می شود. از جمله، پول لازم برای خرید سلاح های جدید برای ارتش اختصاص داده می شود. برخلاف ارمنستان فقیر، ما به حساب خودمان زندگی می کنیم. از آن جمله، قدرت نظامی مان نیز به حساب خودمان افزایش می یابد. برخلاف ارمنستان از کسی گدایی نمی کنیم و برای وام گرفتن از کسی خواهش نمی کنیم. به همین خاطر، مردم (جمهوری) آذربایجان ودشمن باید بدانند که ارتش (جمهوری) آذربایجان پس از این نیز تقویت خواهد شد و برای اجرای هر فرمانی آماده است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا