آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیهعمومیقره باغ

الهام علی اف از مناطق آزاد شده قره باغ بازدید کرد

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان از چند شهر و روستای آزاد شده در منطقه قره باغ بازدید به عمل آورد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، «الهام علی‌اف» رئیس جمهور آذربایجان از شهرهای فضولی، زنگیلان، لاچین و جبرئیل که پس از جنگ دوم قره باغ از اشغال ارمنستان آزاد شده است، بازدید کرد.

الهام علی اف در جریان بازدید از برخی مناطق روستایی قره باغ، ضمن تاکید بر لزوم بازسازی هر چه سریع تر مناطق مسکونی، گفت: «در دوران اشغال، جنگل‌ های منطقه به دست ارمنی‌ ها به آتش کشیده شده است.»

رئیس جمهوری آذربایجان با اشاره به آماده بودن طرح های بازسازی افزود: «متعاقب آن بلا فاصله کارهای بازسازی شروع خواهد شد.»

جمهوری آذربایجان و ارمنستان بعد از ۴۴ روز درگیری در قره‌ باغ با وساطت روسیه 24 آبان (نهم نوامبر)، بر سر آتش ‌بس در منطقه قره‌ باغ به توافق رسیدند. براساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان را در آغ‌ دام، کلبجر و لاچین تخلیه کرده و کریدوری زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات ‌های نظامی در قره باغ، کریدور لاچین را برای اتصال قره‌ باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده شوشا به همراه همه مناطق آزاد شده طی ۴۴ روز گذشته هم به جمهوری آذربایجان واگذار شد. روسیه نیز طی این مدت، نیروهای پاسدار صلح خود را در منطقه قره‌ باغ و در امتداد خطوط تماس مستقر کرده است.

منبع: فارس

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا