آذربایجاناخبار

الهام علی اف : اداره دنیا با تعالیم دین مقدس اسلام ممکن است .

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از  اسلامین سسی ؛ الهام علی اف روحانی شناخته شده جمهوری آذربایجان و رئیس موقت حزب اسلام آذربایجان در پاسخ به این سوال که آیا می توان دین را با زمانه هماهنگ نمود؟ اگر جواب مثبت است پس تکلیف احکام ثابت دین در قبال دنیایی که با سرعت وحشتناک در حال توسعه است چیست ؟ گفت : بله می توان دین را با زمانه هماهنگ نمود و اداره این دنیا با تعالیم دین مقدس اسلام ممکن است .

دین اسلام به عنوان آخرین دین الهی تا روز قیامت می تواند به احتیاجات مادی و معنوی بشر پاسخ دهد. دین اسلام به عنوان تامین کننده خوشبختی ابدی انسانها بدون شک توان پاسخگویی به همه نیازها را دارد. اگر انسان به نیازهای خود دقت کند معلوم می شود این نیازها دو دسته اند : یک نوع نیازها جسمی و روحی و اجتماعی مانند خوردن و آشامیدن ؛ علم آموزی ؛زیبایی ؛ستایش ؛ تربیت؛ و نیاز عدالت و آزادی و…. هستند و نوع دیگر نیازها ؛ نیازهایی هستند که از شرایط ایجاد شده توسط خود انسانها حاصل شده و به نوعی تابع محیط هستند. مثل نیاز انسان به قانون . طبیعی است در پاسخگویی به این نوع نیازها باید زمان و مقتضیات زمانی و اجتماعی در نظر گرفته شود .

بعد از این مقدمه کوتاه به سوال شما اینگونه پاسخ می دهم : احکام دین اسلام دو دسته اند : ثابت و غیر ثابت . اسلام برای تامین نیازهای نوع اول انسان که گفته شد احکام ثابتی دارد ولی در ارتباط با نیازهای نوع دوم که وابسته به شزایط زمانی و مکانی است خداوند چارچوب کلی و قواعد اصلی را مشخص کرده است . مثلا در آیه 60 سوره انفال توصیه شده است که باید مسلمانان با افزایش قدرت خود (از طریق تیر اندازی و اسب سواری) برای مقابله با دشمنان حاضر باشند. طبیعی است هدف اسلام صرفا تیر اندازی یا اسب سواری نبوده است و این افزایش قدرت بایستی متناسب با شرایط زمانی باشد.
البته تشخیص احکام ثابت از احکام غیر ثابت اسلام ؛ صلاحیت خاص خود را نیاز دارد و این کار صرفا بایستی توسط عالمان دینی انجام شود و افراد دیگر برای اظهار نظر در این خصوص صلاحیت ندارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا