آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهروسیهعمومی

افشای برنامه اوکراین برای استفاده شیمیایی از پهپادهای «بیرقدار» ساخت ترکیه

مسئول حوزه پدافند تسلیحات شیمیایی، بیولوژیک و رادیواکتیو روسیه از برنامه تهدیدآمیز ارتش اوکراین برای تجهیز پهپادهای ساخت ترکیه به پاشنده‌های مواد شیمیایی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، ژنرال «ایگور کریلوف» مقام مسئول حوزه پدافند شیمیایی، بیولوژیکی و رادیواکتیو ارتش روسیه هشدار داد، مقامات اوکراینی از شرکت تولیدکننده پهپادهای «بیرقدار» درخواست مجهزسازی این پهپادها به تجهیزات اسپری موادشیمیایی را داشته اند که این می تواند تهدیدی واقعی علیه روسیه ایجاد کند.

مسئول اداره پدافند شیمیایی، بیولوژیکی و رادیواکتیو ارتش روسیه در مصاحبه ای با خبرگزاری ریانووستی تصریح کرد: «ما اسناد و مدارک درخواست اوکراین در تاریخ ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱ از شرکت ترکیه ای تولید کننده پهپادهای بایراکتار در مورد امکان تجهیز این پهپادها به تجهیزات پاشنده ذرات آیروسل با گنجایش بیش از ۲۰ لیتر مواد را در اختیار داریم.»

کریلوف متذکر شد، با توجه به این که این پهپادها ۳۰۰ کیلومتر برد دارند، تجهیز آنها به تجهیزات نگهداری مواد با فرمول‌های بیولوژیکی، تهدید واقعی استفاده تسلیحات بیولوژیکی در ابعاد گسترده علیه خاک کشور روسیه را به وجود می آورد.

کریلوف، در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر مسکو همچنین خواستار بازبینی شورای امنیت سازمان ملل در رویکردش برای تحقیق درباره پژوهش های کشورها در حوزه تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی شد.

او خاطر نشان کرد: «ما معتقدیم زمان آن است که شورای امنیت سازمان ملل رویکرد خود برای تصمیم گیری ها و تحقیقات در قبال حوادث شیمیایی و بیولوژیکی را مورد بازبینی قرار دهد.»

او به خبرنگاران در مسکو گفت: پنتاگون سال‌ها آزمایشگاه های زیستی مخفی را در اوکراین اداره و درباره پاتوژن های شدیدا خطرناک و صادرات نمونه های بیولوژیکی تحقیقات کرده که این ناقض کنوانسیون منع تسلیحات بیولوژیکی و سمی است.

مقام وزارت دفاع روسیه فاش کرد: پنتاگون در حال برنامه ریزی برای منتقل کردن برنامه های ناتمامش در حوزه توسعه تسلیحات بیولوژیکی از اوکراین به کشورهای دیگر متعلق به اتحاد شوروی سابق و شرق اروپا است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا