آذربایجاناخبارعمومی

افسر امنیتی پیشین جمهوری آذربایجان عنوان کرد؛نیروهای امنیتی دولتی جمهوری آذربایجان موضوع بازگشت وهابی های تبعه این کشور که به داعش پیوسته اند را تحت کنترل خود دارند

یک افسر امنیتی پیشین جمهوری آذربایجان گفت سفر نمایندگان سرویس امنیت دولتی جمهوری آذربایجان به عراق و سوریه نشان می دهد این سازمان موضوع بازگشت وهابی هایی را که از این کشور به داعش پیوسته بودند، تحت کنترل خود گرفته است.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه «ینی مساوات» ، الهام اسماعیل در تحلیل سخنان اخیر ژنرال مدد قلی اف، رییس سرویس امنیت دولتی جمهوری آذربایجان مبنی بر اینکه ۹۰۰ نفر از شهروندان این کشور به داعش پیوسته بودند، گفت : « پیوستن شهروندان جمهوری آذربایجان به داعش با سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ مصادف بوده است. در دوره نخست، فعالیت ها متفاوت بود. در روندی که پس از بهار عربی آغاز شده بود، این افراد با ادعای کمک به تاسیس دولت اسلامی به عراق و سوریه سرازیر شده بودند. عامل دوم نیز این بود که در آن زمان ، وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان ( که بعدا به سرویس امنیت دولتی تغییر نام داده شد) ، به این مساله ورود نمی کرد و حتی برعکس، از کسانی که به سوریه و عراق می رفتند، رشوه می گرفت و نام آنها را مخفی نگه می داشت. به همین علت، پیوستن ۹۰۰ نفر از کشوری مثل جمهوری آذربایجان به داعش، رقم بزرگی است. این روند به مدت طولانی ، از کنترل وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان خارج بود. »
الهام اسماعیل گفت : « خیلی ها اطلاع داشتند که در مناطق شمالی جمهوری آذربایجان و در سومقائیت ( شهری در نزدیکی باکو) دینداران رادیکال ( وهابی ها) شبکه ای نیرومند دارند و حتی روشن بود که آنها را با اتوبوس به سوریه منتقل می کنند. تردیدی نیست که ۳۰۰ نفر از آنها در آنجا مرده اند. زیرا ، جمهوری آذربایجان با ترکیه در این باره تبادل اطلاعات می کند. اما، باید توجه داشت که در میان ۹۰۰ نفری که به داعش پیوسته بودند، کسانی هم هستند که با خانواده به آنجا رفته بودند. حتی در صورتی که زنان آنها در عملیات تروریستی شرکت نکرده باشند، باید در بازگشت به کشور از صافی های لازم عبور داده شوند. پس از شکست داعش، شماری از آنها به کشور بازخواهند گشت. سفر نمایندگان سرویس امنیت دولتی جمهوری آذربایجان به آن کشور ها ( عراق و سوریه) نشان می دهد که این سازمان کنترل بر روند بازگشت آنها را در اختیار گرفته است.»
آرزو نقی اف، معاون خبرگزاری ترند و افسر سابق امنیتی نیز گفت : « به نظر من، آماری که رییس سرویس امنیت دولتی درباره پیوستن ۹۰۰ تن از شهروندان جمهوری آذربایجان به داعش اعلام کرد، آمار دقیقی است. گرچه قبلا مشکلاتی در جلوگیری از پیوستن آنها به داعش وجود داشت، اکنون اقدامات موفقی انجام و از آن جلوگیری می شود و دولت جمهوری آذربایجان اکنون با کشورهای همسایه در مبارزه با گروهک های تندرو دینی همکاری می کند. »

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا