آذربایجاناخبارایرانترکیه

افزایش همکاری ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان

ˈنهاد زیبکچیˈ وزیر اقتصاد ترکیه از برگزاری نشست سه جانبه وزرای اقتصاد کشورهای جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در فروردین ماه آینده خبر داد و گفت: هدف این نشست ایجاد هم افزایی و فضای جدید همکاری بین کشورهای منطقه است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری آناتولی ، وی این مطلب را به دنبال سفر اخیر خود به باکو و گفت و گو با مقامات بلندپایه جمهوری آذربایجان اعلام کرد.

او با اشاره به اینکه موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه که شامل 265 کالا می باشد، از اول سال جاری میلادی اجرایی شده است و انتظار می رود با چنین تمهیداتی حجم تجارت فعلی با ایران که در حدود 15-14 میلیارد دلار در سال می باشد، به 30 میلیارد دلار برسد.

زیبکچی گفت: در نظر دارند چنین سندی را نیز با جمهوری آذربایجان به امضا برسانند تا حجم تجارت فعلی را از پنج میلیارد دلار به 15 میلیارد دلار برسانند.

وزیر اقتصاد ترکیه با اشاره به اینکه ترکیه تنها کشوری است که قرارداد الحاق گمرکی با اتحادیه اروپا دارد، گفت: این قرارداد مشمول کالاهای صنتعی است و ترکیه قرارداد امتیازداری در زمینه محصولات کشاورزی را صرفا با کشورهای برادر و همسایه خود منعقد می کند.

او در پاسخ به سووالی در خصوص روابط بانکی بین ایران و ترکیه و اینکه آیا تاسیس بانک جدیدی از تهران در انکارا و بالعکس مطرح است یانه ،گفت: در حال حاضر خلق بانک (بانک ملی) ترکیه در ارتباط با تجارت ایران و ترکیه فعال است و اضافه شدن بانکهای دیگری چون زراعت به این بانک نیز مطرح می باشد.

زیبکچی تصریح کرد، دو طرف در باره همکاری های بانکی و مالی را گفت و گو می کنند.

وی در خصوص تجارت با پول ملی بین ایران و ترکیه و دیگر کشورهای همسایه این کشور گفت: ترکیه به تجارت با پول ملی با کشورهای برادر خود در منطقه اهمیت می دهد. هم اکنون معادل 15 میلیارد دلار از تجارت 400 میلیارد دلاری خود را با پول ملی انجام می دهد و در نظر دارد سهم آن را در کل تجارت ترکیه افزایش دهد.
انتهای پیام /د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا