آخرین اخبارآذربایجاناخبار

رییس جمهوری آذربایجان از توزیع ناعادلانه واکسن کرونا انتقاد کرد

 ” الهام علی اف ” رییس جمهوری آذربایجان از توزیع ناعادلانه واکسن کرونا انتقاد کرد و گفت : کانادا با ۳۸ میلیون جمعیت، ۱۵۴ میلیون دوز واکسن سفارش داده است و این به معنی بی‌توجهی به منافع کشورهای فقیر است .

  به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، علی اف طی سخنانی در مراسم افتتاح ساختمان جدید بیمارستان منطقه ” آبشرون ” حومه باکو ، اختلاف میان انگلیس و اتحادیه اروپا در توزیع واکسن های کووید -۱۹ و وجود موارد بی عدالتی در این زمینه را مورد اشاره قرار داد و گفت : ما باید همه این موارد را با دقت در نظر بگیریم  .

  رییس جمهوری آذربایجان تصریح کرد : کشورهای پیشرفته اگر چه  در زمینه توزیع عادلانه واکسن های ویروس کرونا نمی توانند به توافق برسند و اتهامات متقابل را مطرح می کنند ، در آن صورت به شهروندان کشورهای فقیر و در حال توسعه چه کسانی کمک خواهند کرد .

  وی با اشاره به این که کسی به فکر کمک به کشورهای فقر و در حال توسعه نمی باشد ، افزود : تا به حال هیچ اظهار نظری از  رهبران کشورهای پیشرفته در این خصوص نشنیده ایم .

  به گفته علی اف ، جمهوری آذربایجان بنا بر این بعنوان کشوری که ریاست جنبش عدم تعهد را بر عهده دارد ، این موضوع را در سطح جهانی مطرح می کند و با درک مسوولیت خود و با دفاع از موضع کشورهای عضو همواره این مساله را مطرح خواهد کرد چرا که ممکن است از این پس مبارزه برای کسب واکسن ها شدت یابد و پیامدهای فجیع داشته باشد .

  رییس جمهوری آذربایجان افزود : در شرایط فعلی اختلافات میان کشورهای ثروتمند در توزیع واکسن های کووید -۱۹ بر تولید کنندگان نیز تاثیر منفی گذاشته و شهروندان بسیاری از کشورها از دریافت این واکسن ها محروم شده اند .

   علی اف موضع گیری ناعادلانه کشورهای پیشرفته در توزیع  این واکسن ها را مورد اشاره قرار داد و گفت : شهروندان این کشورها ۱۴ درصد از کل جمعیت جهان را تشکیل می دهند ولی آنها تا به حال ۵۳ درصد از مجموع واکسن های جهان را سفارش دادند که آن هم بی عدالتی و نابرابری است .

  علی اف افزود: ۹۸ درصد از واکسن مودرنا ” Moderna ” تولید آمریکا و ۹۶ درصد از واکسن فایزر ” Pfizer ” را کشورهای ثروتمند دریافت می کنند و در چنین شرایط کشورهای فقر چه کار باید کنند .

  وی همچنین با انتقاد از عملکرد دولت کانادا در این زمینه گفت : جمعیت کانادا ۳۸ میلیون نفر است ولی دولت این کشور ۱۵۴ میلیون دوز واکسن سفارش داده است و بنا بر این ۱۲۰ میلیون نفر در جهان با  کمبود واکسن روبرو  خواهند شد .

  رییس جمهوری آذربایجان با تاکید بر این که دراین صورت درباره چه نوع دموکراسی ، عدالت و حقوق بشر می توان صحبت کرد ، گفت: حقوق شهروندان کشورهای فقیر پایمال می شود ولی کشورهای ثروتمند با دریافت ۴ الی  ۵ برابر بیشتر واکسن ، سعی دارند فقط منافع خود را تامین کنند .

  علی اف تصریح کرد : این فقط مربوط به این بیماری ( ویروس کرونا نیست ) و ریشه های عمیقی دارد که ان هم تصادفی نیست و به دوران استعمار بر می گردد  ولی در حال حاضر  شاهد یک دوره غیر رسمی استعمار نو یا استعمار اعلام نشده هستیم که نام دیگری ندارد .

  رییس جمهوری آذربایجان با انتقاد از اقدامات ناعادلانه این کشورها گفت : در این صورت ، آیا این کشورها حق اخلاقی دارند که چیزی را به کسی بگویند و یا  کسی را به چیزی متهم کنند؟ این خودخواهی و عدم صداقت است.

  علی اف افزود : جمهوری آذربایجان بعنوان کشوری که ریاست جنبش عدم تعهد را بر عهده دارد ، در مقابل همه این موارد سکوت نکرده و نخواهد کرد و از اعضای این جنبش نیز می خواهم تا آنها در این زمینه از ما حمایت کنند تا این مساله را در سطوح بین المللی و در سازمان ملل متحد مطرح کنیم .

  رییس جمهوری آذربایجان گفت : باید از سازمان جهانی بهداشت  و شرکت های تولید کننده و کشورهای ثروتمند بخواهیم تا این کشور ها به این چنین اقدامات پایان دهند چرا که این بی عدالتی است و نباید آن را نادیده گرفت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا