اخبارایرانروسیه

افتتاح نمایشگاه «ایران‌شناسی در آیینه کتاب» در روسيه

نمایشگاه برگزیده آثار علمی ایران‌شناسان روس از قرن 19 تا کنون، با عنوان «ایران‌شناسی در آیینه کتاب» در کتابخانه ادبیات خارجی مسکو، گشایش یافت.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از  سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، این نمایشگاه به همت بنیاد بین‌المللی ایران‌شناسی مسکو و با حمایت رایزنی فرهنگی ایران در روسيه و با همکاری کتابخانه ادبیات خارجی روسیه، روز سه‌شنبه 31 فروردین در تالار سفید کتابخانه دولتی ادبیات خارجی روسیه و در حضور شخصیت‌های فرهنگی و ایران‌شناسان روسیه افتتاح شد.

در آیین افتتاحیه اين نمايشگاه، رضا ملکی، رايزن فرهنگي كشورمان در روسيه، ضمن قدرداني از بنیاد بین‌المللی ایران‌شناسی مسکو از جمع‌آوری آثار و معرفی آنان در حوزه ایران‌شناسی در روسیه، به اهمیت مطالعات و تحقیقات صورت گرفته در این بخش اشاره کرد.

رایزن فرهنگی كشورمان یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت ایران‌شناسی در دنیا را قدرت تأثیرگذاری و گستره فرهنگ و تمدن ایرانی برشمرد و تأکید كرد: مطالعات ایران‌شناسی، مطالعه یک قوم یا ملت خاص نیست؛ بلکه مطالعه تاریخ، فرهنگ و هویت طیف وسیعی از اقوام و ملت‌های مختلف است که امروز در کشورها و مناطق مختلف و در قلمرو تاریخی ‌ـ فرهنگی ایران قرار دارند.

وي در ادامه به ظرفیت فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در تبدیل ناهنجاری‌ها به هنجارها در طول تاریخ اشاره کرد و با توجه به ناهنجاری‌های موجود در منطقه بيان کرد: امروز هم فرهنگ ایرانی ـ اسلامی این توان را دارد که ناهنجاری‌ها را به هنجار، تبدیل سازد.

رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه سخنان خود به آثار مرقعات میرعماد، خوشنویسی هنرمند برجسته خوشنویسی نستعلیق عصر صفوی در قرن 17 میلادی اشاره كرد که 4 تابلو از این آثار با همکاری انستیتو نسخ خطی سن‌پترزبورگ، برای نخستين بار در روسیه در این نمایشگاه به معرض نمایش عموم گذاشته شده‌اند.

در ادامه این مراسم حسین‌نژاد، از اساتید خوشنویسی انجمن خوشنویسان ایران، با معرفی خط نستعلیق و تشریح فاصله‌های طلایی، این خط را به عنوان یکی از خطوط باقاعده و قدمت طولانی در دنیا برشمرد. وي در ادامه برای معرفی شیوه نگارش، به اجرای زنده یک اثر خوشنویسی پرداخت که مورد توجه حاضرین قرار گرفت.

قربان علی ادریسف، سرپرست بنیاد بین‌المللی ایران‌شناسی روسيه، بشردوست، الیا زایسف و پالی شوک، از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

سیر کتاب‌های آموزش زبان فارسی، ادبیات فارسی و فلسفه در روسیه از یک قرن گذشته تا کنون، تابلوهای خوشنویسی، مینیاتور و دیوان اشعار زبان فارسی از جمله شاهنامه به زبان سغدی، از دیگر آثاری بودند که در این نمایشگاه به معرض نمایش گذاشته شده‌اند.

نمایشگاه «ایران‌شناسی در آیینه کتاب به مدت یک ماه برپاست و در هفته اول آن، کارگاه آموزش خوشنویسی توسط حسين‌نژاد، استاد خوشنویس ایراني، برگزار خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا