اخبارارمنستان

اعتراف تلخ نشریه ارمنستانی؛ ارمنستان عنوان کشور نیمه مستقل را با خود یدک خواهد کشید/ عدم تغییر شرایط نه خدمت به مردم ارمنستان بلکه کشاندن آن‌‌‌ها به دام مرگ است

نشریه محلی “آرمنین ریپورت” چاپ ارمنستان با اشاره به ماندن سرژ سرکیسیان در راس قدرت اجرایی کشور، ارمنستان را به “چمدان سنگین بدون دستگیره” میان غرب و روسیه تشبیه کرده است که هیچ کدام از طرفین حاضر به جابجایی آن نیست.
 به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، هفته پیش ارمنستان انتخاب چهارمین رئیس جمهور تاریخ خود را هر چند به صورت فرمالیته تجربه کرد. در این انتخابات که از سوی مجلس ارمنستان برگزار شد، آرمن سارکیسیان سفیر ارمنستان در بریتانیا به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. اما نکته مهم در این انتخاب نبود وابستگی حزبی، تمایل نسبی به غرب و نیز داشتن اصالت ارمنستانی آرمن سارکیسیان بوده است.
در واقع سرژ سارکیسیان سعی کرده است با نامزدی آرمن سارکیسیان به نوعی هم رضایت غرب را با اتکا به تمایلات غربگرایانه آرمن سارکیسیان جلب نماید و در عین حال جامعه ارمنستان را که در طول سال های گذشته نسبت به حضور ارامنه قره باغ در سطوح بالای حکومتی ارمنستان حساس تر شده اند، راضی نگه دارد.
اما آیا اتخاذ تصمیمات سیاسی از این دست و به کارگیری فردی با اختیارات محدود و تمایلات مثلا غربگرایانه و اصالت ارمنستانی می تواند ارمنستان را از باتلاق اقتصادی-سیاسی که توسط چته‌‌‌ی ارامنه قره باغ و در راس آن سرژ سارکیسیان فرو رفته است نجات دهد؟ در حالی که هنوز هم پس از گذشت یک ربع قرن از استقلال این جمهوری قفقاز چته ی ارامنه قره باغ با اتکا به موضوع اشغال و نگه داشتن کشور در شرایط نیمه جنگی، حاکم بلامنازع پست های حکومتی مهم ارمنستان هستند.
به نظر می‌‌رسد با انتخاب سرژ سارکیسیان برای پست نخست وزیری در نهم آوریل سال جاری که با شرایط فعلی تقریبا قطع یقین است همچنان در بر پاشنه سابق خواهد چرخید و ارمنستان کماکان با رهبری سرژ سارکیسیان در راهروهای میان مسکو و بروکسل پرسه خواهد زد. موضوعی که نشریات ارمنی و کارشناسان سیاسی ارمنستان به وضوح به آن اذعان کرده‌‌‌اند.
شرایط فعلی ارمنستان هم غرب و هم روسیه را به نوعی اقناع می‌‌‌کند. شاید با اندکی اغماض بتوان شرایط موجود ارمنستان را با اوکراین مقایسه کرد. غرب در موضوع اوکراین علی رغم موضع گیری‌‌های سفت و سخت خود در سخن، در مقام عمل هیچ واکنشی نسبت به بلایایی که روسیه بر سر این کشور و مردم آن آورد از خود نشان نداد و به نوعی به موقعیت کنونی اوکراین، مهاجرت شهروندان آن به کشورهای همسایه، اشغال اراضی اوکراین و تجزیه بخش هایی از آن از جمله شبه جزیره کریمه سکوت اختیار کرد. در مورد ارمنستان نیز غرب نسبت به وضعیت فعلی ارمنستان که به صورت مستعمره روسیه با شرایط سخت اقتصادی در حال دست و پا زدن است وقعی ننهاده است.
در ارتباط با وضعیت فعلی ارمنستان نشریه “Armenian Report” در سرمقاله خود با اشاره به این موضوع تاکید کرده است: ” غرب نه تنها نمی تواند وضعیت فعلی اوکراین را تغییر دهد بلکه تمایلی به تغییر وضعیت این کشور نیز ندارد. در واقع غرب از وضعیت فعلی اوکراین که به یک “چمدان سنگین بدون دستگیره” تبدیل شده است خسته شده است و تمایلی ندارد در این شرایط چمدان بدون دستگیره دیگری به نام ارمنستان داشته باشد.
این نشریه در ادامه مطلب خود با اعتراض به وضعیت فعلی ارمنستان سخنان اعتراف گونه ای را بیان می کند: “ما از این پس عنوان کشور نیمه مستقل را با خود یدک خواهیم کشید. و با کشوری که آخرین حربه اش برای اقناع جامعه جهانی تهدید با موشک های هسته ای ساخت جدید است (روسیه) بالاجبار هم پیمان خواهیم بود.هیچکس نیز به فکر تغییر شرایط فعلی نیست. حتی آرمن سارکیسیان نیز در دیدار خود با سرژ سارکیسیان وعده داد که هیچ چیز تغییر نخواهد کرد. عدم تغییر در شرایط فعلی نیز نه خدمت به مردم ارمنستان بلکه کشاندن آن ها به دام مرگ است.”
با توجه به مطالب ذکر شده می توان با اطمینان گفت که ارمنستانی که به فکر ایجاد تعادل میان غرب و روسیه است به گفته مانوئل سارکیسیان به بار سنگینی (چمدان بدون دستگیره) میان مسکو و بروکسل تبدیل شده است که هیچ کس حاضر به جابجایی آن نیست و این موضوع ارمنستان را به بحرانی ترین وضعیت خود در تاریخ معاصر خود رسانده است.
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا