اخبارترکیهعمومی

اعتراض رییس جمهوری ترکیه به اقدامات دولت ترامپ درباره قدس

رجب طیب اردوغان ، رییس جمهوری ترکیه در سخنرانی در اندیشکده « چاتم هاووس» انگلیس، در اعتراض به اقدامات دولت ترامپ درباره قدس گفت : « در شرایط کنونی ، خود را همانند روزهای سیاه پیش از جنگ جهانی دوم احساس می کنیم».

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبر تلویزیون دولتی ترکیه، « تی آر تی خبر» ، رییس جمهوری ترکیه گفت : « امروز براساس محاسبات سیاسی ، برای تغییر وضعیت حقوقی قدس گام هایی برداشته می شود که موجب شده است در شرایط کنونی ، خود را همانند روزهای سیاه پیش از جنگ جهانی دوم احساس کنیم. ما به این اقدام که ضد انسانیت است، اعتراض داریم».
رییس جمهوری ترکیه گفت : « جامعه جهانی براساس وظیفه ای که به عهده اش است، باید برای پایان دادن به حملات اسراییل ، وارد عمل شودآمریکا با اقدام اخیرش ، بجای حل مساله ، خود به بخشی از مساله تبدیل شده و نقش میانجی خود را در خاورمیانه از دست داده است».
اردوغان گفت : « ما حاکمیت پنج عضو دائم شورای امنیت را بر سازمان ملل قبول نداریم. اگر به دنبال عدالت هستیم و اگر سازمان ملل بر اساس عدالت تاسیس شده است ، باید لوازم عدالت را ایجاد کنیمبجای سکوت، مبارزه را ترجیح می دهیم».
اردوغان افزود : « برای ثبات منطقه ، استفاده از ایفای نقش ایران را موثر می دانیم».
اردوغان گفت : « ترکیه صادق ترین کشور در زمینه حفظ حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه است. موثرترین مبارزه را در سوریه ، ترکیه انجام داده است. تاکنون برغم اینکه ۳۱ میلیارد دلار برای پناه جویان هزینه کرده ایم، از اتحادیه اروپا و سایر کشورها کمک جدی دریافت نکرده ایم. »
اردوغان افزود : « در حالی که صدها هزار نفر به مناطق امنی که ترکیه در خاک سوریه ایجاد کرده است، بازگشته اند، به مناطق تحت کنترل تروریست های مورد حمایت متحدانمان هیچ کس بازنمی گردد».
اردوغان گفت : « در مرکز اروپا ، انسان ها بخاطر دین و زبان و فرهنگشان طرد می شوند. از تمامی کشورها از جمله انگلیس ، استرداد اعضای سازمان فتح الله گولن را به ترکیه خواستاریم».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا