آذربایجاناخبارترکیه

اظهار نظر تحلیلگر سیاسی جمهوری آذربایجان در مورد کودتا نافرجام در ترکیه

اتفاقات صورت گرفته در ترکیه باعث بوجود آمدن بازتاب زیادی گردیده است. تلاش نظامیان مخالف حاکمیت کنونی در جهت کودتا باعث بوجود آمدن اختلافات فراوانی شده، در این زمینه نخست وزیر ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی خود خبر از دفع یک بلا بزرگ از کشور گفته است.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از دیرلر، تحلیگر سیاسی آذربایجان زرتشت علیزاده در مورد اتفاقات رخ داده در کشور ترکیه گفت: ترکیه در تاریخ خود در حال گذر از یک دوره سخت به سر می برد. از دوران حاکمیت مصطفی کمال تا دوره کنونی که اردوغان بر سر حاکمیت قرار دارد قوانین مختلفی از سکولارسیم در این کشور بود. پس از قدرت رسیدن اردوغان در ترکیه این کشور گام به سمت تقویت گسترش اسلام در این کشور قدم برداشت. بر این اساس و با در نظر گرفتن تمایل مردم به سوی اسلام اردوغان شروع به ایجاد تغییراتی در قوانین پرداخت، طرفداران ایدئولوژی مکتب مصطفی کمال به این امر حسادت ورزیدند. اما بدون توجه به اتفاقات رخ داده این افراد در تمامی انتخابات مغلوب می گردند. به نظرم، آنها برای تغییر و جلوگیری از این وضیعت دست به کودتای نظامی زدند. بارها در طول تاریخ ترکیه نظامیان در این کشور بعنوان یک سکولارسیم عمل نموده اند. این بار نیز می خواستن این مسئله را یک بار دیگر آزمایش نمایند اما این بار جواب نداد. سیاسیون یک استدلال این چنینی دارند اگر در یک کشوری کودتا رخ داد و آن کودتا نافرجام ماند باعث تقویت و طول عمر آن کشوربرای سالین متمادی خواهد گردید. اگر اردوغان موفق شود از این دوره سخت به سلامت عبور کند باعث تقویت قدرت شخصی وی در حاکمیت خواهد شد.
به نظر می رسد اردوغان با در نظر گرفتن تمامی این پروسه ها با متهم نمودن مخالفان سیاسی خود دستور حبس عده ای از آنها را داده تا سبب سست شدن پایه های اصلی مخالفان خود گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا