آذربایجاناخبارارمنستانقره باغ

اظهارات سردبیر بخش اوراسیایی مرکز تحقیقاتی “آتلانتیک کنسول”؛ نیروهای تندروی ارمنی مانع حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ شدند

در سال ۱۹۹۸ زمانی که ترپطروسیان آماده امضای طرح توافق برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ با حیدر علی اف رئیس جمهور وقت آذربایجان بود ناسیونالیست های ارمنی وی را به استعفا مجبور کردند.

 به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، جان هربرت، سردبیر بخش اوراسیایی مرکز تحقیقاتی “آتلانتیک کنسول” در آمریکا و سفیر سابق این کشور در ازبکستان و اوکراین در ارتباط با رسانه ها عنوان کرد: ترپطروسیان اراده حل مناقشه قره باغ را داشت اما، نیروهای تندروی ارمنی مانع امضای توافقنامه در مورد راه حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ میان حیدر علی اف و تر پطروسیان شده و وی را به استعفا از سمت ریاست جمهوری ارمنستان مجبور کردند.

وی در ادامه اظهارات خود گفت: ۲۰ سال پیش زمانی که من در دپارتمان دولتی آمریکا مشغول فعالیت بر روی این موضوع بودم، ترپطروسیان رئیس جمهور ارمنستان بود.

این فعال رسانه‌ای متذکر شد: وی حقیقتا به دنبال توافق بر سر حل این مناقشه بود ولیکن زمانی که وی طرح کلی ارائه شده برای حل این مناقشه را پذیرفت، نیروهای تندروی ارمنی موجود در ایروان و دیاسپورای ارمنی او را از قدرت ساقط کردند.

دیپلمات سابق آمریکایی در ادامه افزود: موضع تند ارامنه در مناقشه قره باغ خود آن ها را بیش از هرکسی در تنگنا قرار داده است و این مناقشه در بلند مدت نیز به زیان آن ها خواهد بود.

گفتنی است در سال ۱۹۹۸ زمانی که ترپطروسیان آماده امضای طرح توافق برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ بود ناسیونالیست های ارمنی وی را به استعفا مجبور کردند. وی اکنون رئیس حزب “کنگره ملی ارمنی” بوده و به عنوان اپوزیسیون دولت سارکیسیان فعالیت می کند. وی معتقد است که مناقشه قره باغ مانع توسعه ارمنستان بوده و این بحران باید هرچه سریع تر میان دو کشور حل و فصل شود و در صورت دامنه دار بودن اشغالگری ارمنستان آینده روشنی برای ارامنه قابل تصور نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا