آذربایجاناخبارارمنستانعمومی

اظهارات تامل برانگیز نخست وزیرسابق ارمنستان درخصوص وجود بمب اتمی در این کشور

«گرانت باگراتیان»، نخست وزیر سابق ارمنستان در مصاحبه با سایت «ویرتوال.آذ» از وجود سلاح هسته ای درکشورش خبر داده است.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،نخست وزیر سابق ارمنستان این مطلب را در بیست و هفتمین اجلاس انجمن بین المللی اقتصادی در لهستان عنوان کرده و افزوده است: ارمنستان این سلاحهای اتمی را از ۷۰ سال قبل در اختیار دارد باگراتیان در توضیحات خود وجود این سلاح هسته ای در ارمنستان را برای جلوگیری از حملات و تهاجم‌های آتی از سوی همسایگانی نظیر ترکیه و آذربایجان ضروری دانسته است.
به نظر می رسد اظهارات این سیاستمدار ارمنی در خصوص وجود سلاح اتمی در ارمنستان جنبه عملیات روانی داشته و با هدف ایجاد هیاهوی رسانه ای مطرح شده است.
«گرانت باگراتیان» در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر احتمال اعمال تحریم از سوی برخی کشورها به دلیل اعلام رسمی وجود بمب اتمی گفت: ارمنستان بایستی در مواجه با جمهوری آذربایجان برگ برنده ای داشته و قدرتنمایی کند.
کمی پیشتر از این بیانیه‌های باگراتیان، سازمان اطلاعات ملی گرجستان سه تبعه ارمنستان و سه شهروند خود را بازداشت کرد که قصد معامله غیرقانونی ۲۰۰ میلیون دلار اورانیوم که در حد سلاح هسته‌ای غنی شده بود، داشتند.
این در حالی است که دستگیری ارمنی‌هایی که طی دو سال گذشته مخفیانه به گرجستان رفته بودند، افزایش داشت. این مسئله کارشناسان عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نگران کرده است. ارمنی‌هایی که از هر طرف به خشکی محدود هستند، از گرجستان برای دسترسی به بنادر دریای سیاه و قاچاق مواد هسته‌ای به خاورمیانه استفاده می‌کنند.
از سال ۲۰۱۴ تاکنون ۸ ارمنی در گرجستان به جرم فروش یا قاچاق مواد هسته‌ای بازداشت شده‌اند. خبر این دستگیری‌ها در زمانی منتشر شده که مقامات امنیتی می‌گویند داعش در تلاش است تا با دستیابی به مواد هسته‌ای، «بمب‌های کثیف» بسازد و در اروپا، آمریکا یا اسرائیل منفجر کند. تا کنون تصور بر این بود که ارمنستان هیچ سلاح هسته‌ای در اختیار ندارد و این کشور به برنامه‌های جهانی و اجرای موثر تمام معاهده‌ها و نظام‌ها (از جمله بازرسی و نظارت) و مبارزه با عدم اشاعه پایبند است.
بنابه نظر تحلیلگران سیاسی این ادعای ارمنستان مبنی بر در اختیار داشتن سلاح هسته‌ای (البته درصورت تایید اظهارات باگراتیان) می‌تواند برای این کشور مشکل ساز شود. جمهوری آذربایجان و ترکیه نیز مجبور خواهند بود که با پیامدهای قانونی و امنیتی ناشی از این اظهارات مقابله کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا