آذربایجاناخبارقفقاز جنوبی

آیا قفقاز و آذربایجان جولانگاه آتش‌افروزی سلفی‌های تکفیری می‌شود؟

با ادامه‌ی شکست‌های پی‌درپی تروریست‌ها در عراق و سوریه، این احتمال می‌رود تکفیری‌های تبعه‌ی آذربایجان و قفقاز درصدد بازگشت به کشور و آتش‌افروزی در این سوی منطقه باشند.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، روز 28 سپتامبر (هفتم مهر) چهل و یکمین اجلاس رهبران سرویسهای امنیتی کشورهای مشترک المنافع در شهر باکو برگزار گردید. در این نشست آلکساندر بورتنیکوف مدیر سازمان امنیت فدرال روسیه ضمن هشدار دادن به کشورهای مستقل مشترک المنافع، گفته بود: “اخیرا ما اسنادی را در خصوص خواست رهبران گروه‌های تروریستی فعال در خاورمیانه برای ادامه فعالیت‌‌های تروریستی خود در منطقه قفقاز به دست آورده‌ایم.”
البته این اولین تحلیل از احتمال روی آوردن گروه‌‌های رادیکال تکفیری به منطقه قفقاز نیست ولی اولین باری است که یک مسئول امنیتی، آن را به عنوان یک هشدار امنیتی برای کشورهای منطقه مطرح می‌‌کند.
تحلیلگران مسایل سیاسی در این خصوص دیدگاه‌‌های مختلفی را ارائه می دهند. الهام اسماعیل افسر سابق وزارت امنیت ملی آذربایجان در همین خصوص در مصاحبه با روزنامه مساوات گفته است: “اگر در این نشست چنین هشداری مطرح شده است، نشانگر آن است که ادله و شواهد مشخص در این خصوص وجود دارد. باید این هشدار را جدی گرفت، البته همه چیز بستگی به همکاری نزدیک اطلاعات امنیتی میان کشورها دارد.”
ظاهرا همه‌‌ی مسئولان ذیربط به این نتیجه رسیده‌‌اند اما همچنان سردرگم در برابر نحوه‌‌ی برخورد با این مسائل رفتار می‌‌کنند و در بسیاری از موارد نیز پیوستن افراد تبعه آذربایجان به گروه‌‌های تکفیری منتشر می‌‌شود.
صلح الدین اکبر کارشناس مسایل سیاسی و معاون اول اسبق وزارت امنیت ملی نیز در این خصوص می‌‌گوید: “مجموعه موسوم به کشورهای مستقل مشترک المنافع در واقع یک مجموعه سیاسی است که بیشتر به منافع ژئوپلیتیک روسیه خدمت می‌‌کند. به همین خاطر هشدارهای مطرح شده در این نشست هیچ ریشه و اساسی ندارد. اینها می‌‌خواهند به همه جهانیان نشان بدهند که آقا و سرور این مناطق روسیه می‌‌باشد.”
نظرات ضد و نقیضی درباره‌‌ی هشدارهای امنیتی مربوط به گروه‌‌های تکفیری وجود دارد ولی طرح این مساله در یک نشست مهم امنیتی ، به روشنی حکایت از آن دارد که موضوع فعالیت‌‌های مخفیانه گروه‌‌های تروریستی در منطقه قفقاز بیش از پیش شدت گرفته و در آینده نیز احتمال زبانه کشیدن آتش تروریسم دراین مناطق وجود دارد.
بنظر می‌‌رسد اندکی که گروه‌‌های تروریستی در مناطق مورد علاقه شان نظیر عراق و سوریه منزوی شوند، بلافاصله مترصد بازگشت به کشورشان شده و گروه‌‌هایی که پسوند قفقازی شان را همیشه یدک کشیده‌‌‌‌اند، این بار در همین قفقاز آتش افروزی خواهند کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا