آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغ

استمداد باکو از انگلیس برای آزادی دو نظامی خود در ارمنستان

جمهوری آذربایجان برای گفتگو با دولت ارمنستان به منظور آزادی دو نظامی آذربایجانی تجسس کننده در منطقه مورد نظر برای ایجاد دالان موهوم زنگزور از انگلیس استمداد کرد!

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از رسانه های باکو، درخواستی از طرف تشکیلاتی به نام «جامعه آذربایجانی های بریتانیا» خطاب به جیمز کلورلی، وزیر خارجه انگلیس ارسال شده و درخواست شده است که لندن به بازپس گیری دو سربازی که به گفته مقامات باکو در روز نهم آوریل بخاطر شرایط نامساعد هوا راه خود را گم کرده، وارد خاک ارمنستان شده و اسیر شده اند، کمک کند.

رسانه های طرف ارمنی تاکید کرده اند که این دو سرباز 19 و 20 ساله ارتش جمهوری آذربایجان در حال تجسس در خصوص شرایط جغرافیایی منطقه جنوب ارمنستان که باکو مدعی احداث دالان عبوری در آن منطقه است، دستگیر شده اند. وزارت دفاع ارمنستان در روز 13 آوریل اسیر گرفتن این دو سرباز ارتش جمهوری آذربایجان را تایید کرده است.

کارشناسان انگلیسی از طراحان اصلی دالان جاه طلبانه تورانی ناتو هستند و استمداد باکو از لندن در این ارتباط قابل تحلیل است. پیش تر نیز به علت اقدام حاکمیت در امضای توافق نامه واگذاری امتیاز برداشت از معادن طلای جمهوری آذربایجان از جمله معادن طلای واقع در قره باغ به شرکت انگلیسی «آنگلو ایشین ماینینگ کومپانی» و فشار این شرکت بر خانواده علی اف برای تحقق این امتیاز، باکو مجبور به شروع پویشی تحت عنوان «حضور فعالان محیط زیست در اطراف دالان لاچین» برای رصد تردد نیروهای صلح بانی روسیه در این مسیر و معدود خودروهای تردد کننده به خان کندی کرده است.

این پویش نیز طی چهار ماه گذشته علاوه بر هزینه سنگین مالی اقامت و تفریح و خوشگذرانی افراد حاضر در آن، موجب سرگرم شدن رسانه ها و افکار عمومی جمهوری آذربایجان شده است و برخی عناصر دولتی و رسانه ای نیز با استفاده از آن، تظاهر به ملی گرایی و حضور در پویش به اصطلاح حمایت از تعلق ثروت های طبیعی قره باغ به جمهوری آذربایجان می کنند!

این در حالی است که میلیاردها دلار ثروت های ملی و منابع اختلاس شده جمهوری آذربایجان به انگلیس منتقل شده است. انگلیس همچنین بخاطر تسلط بر منابع نفت و گاز و شریان های انتقال انرژی جمهوری آذربایجان از طریق شرکت «بی پی»، تسلط و حضور بلامنازعی در قدرت حاکمه بر این جمهوری در منطقه حساس و مهم قفقاز جنوبی و حاشیه دریای خزر دارد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا