آذربایجاناخبارارمنستانقره باغ

استقرار موشک های چینی در منطقه مورد مناقشه قره باغ

تمایل ارمنستان به خرید سیستم های موشکی مدرن از چین نگرانی هایی در روسیه ایجاد کرده است.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، مناقشه دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان در قره باغ باعث شده تا وزیر دفاع ارمنستان «وگین سارکسیان» مذاکراتی را با مقامات چینی درخصوص همکاری های نظامی و فنی آغاز کند. این همکاری چنان پیشرفتی داشته که خبرگزاری «ریانووستی» از همکاری های نظامی دو کشور به شدت انتقاد کرده است.
بعرخی از کارشناسان نظامی روسیه از جمله «الکساندر خرامچخین» بر این باورند که هدف اصلی ارمنستان خرید سلاح از چین نیست بلکه در تلاش است تا هزینه خرید سلاح از روسیه را کاهش دهد. در هر صورت چین از نظر تجهیزات نظامی ضعیف تر از روسیه بوده و اغلب سلاح های چینی از روی سلاح های قدیمی روسی ساخته شده اند. به عنوان مثال اولین ناو هواپیمابر چین که از اکراین خریداری شده از هواپیمابر قدیمی روسی الگوبر داری شده است.
اما رسانه های ارمنی این تفکر را قبول ندارند و ادعا می کنند که سلاح های چینی مدرن تر از سلاح های روسی هستند. ارامنه در جنگ آوریل علت شکست خود را استفاده ارتش جمهوری آذربایجان از سلاح های مدرن در نبرد نزدیک عنوان می کنند.
از طرف دیگر انتخاب برخی از موشک های چینی از طرف ارمنستان تصادفی نمی تواند باشد. مثلا سیستم هدایت و نیمه اتوماتیک موشک «خونتزیان» (فلاش قرمز) در مقایسه با موشک ضد تانک روسیه «مالیوتکا متفاوت بوده و به لحاظ فنی ارتقاء یافته است. این موشک ها با موفقیّت توسط ارتش سوریه در نبرد علیه گروهای معارض مورد آزمایش قرار گرفت و در مقایسه با سلاح های غربی خیلی ارزانتر هستند.
بنابر ادعای «لرگور» حتی اگر سلاح های چینی ارزان تر از سلاح های روسیه هم باشند ولی کیفیت بالاتری نسبت به آنان دارند. می توان گفت که ارمنستان با خرید چنین سلاح هایی سود کرده است. ضمن اینکه این کشور با خرید سلاح های روسی با کیفیّت و ارزان قیمت، کارخانجات تسلیحاتی و صنایع دفاعی، نظامی روسیه را تحت فشار قرار داده است.
با این حال، فعالیت های سازمان های غربگرا در ارمنستان، از جمله برخی از این فعالیت مثل بنیاد سوروس، «مالیوتکا» فعالیت می کند می توان دید که این فعالیت به هیچ یک از تجارت های «مالیوتکا» مدرن مرتبط نیست. در حال حاضر «جورج سوروس» در ایروان سه عضو فعال، بنیاد جامعه»، «مشارکت برای جامعه باز» و «مشارکت بنیاد اوراسیا»، و همچنین تعداد زیادی از منابع مالی آلمان و اروپا به کار گرفته می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا