آذربایجاناخبارروسیهقره باغ

شروط سه گانه پوتین برای بازگرداندن ۵ شهرستان اطراف قره باغ

مذاکرات مستقیم پوتین و اردوغان در ارتباط با حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ به ارائه شروط سه گانه روسیه برای بازگرداندن ۵ شهرستان اطراف قره باغ به جمهوری آذربایجان ختم شده است.

 به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، الخان شاهین اوغلو، مدیر مرکز تحقیقات “اطلس” در گفت‌وگو با رسانه‌‌‌‌های جمهوری آذربایجان از شروط سه گانه پوتین برای بازگردان ۵ شهرستان اطراف قره باغ به جمهوری آذربایجان خبر داد.

وی به صورت کوتاه به شروط ارائه شده از سوی مسکو اشاره کرده و خاطرنشان ساخت شروط ارائه شده نیازمند تحلیل دقیق و مفصل می‌‌‌باشد.

“با استناد به منابع موثق می توان گفت، ولادیمیر پوتین در دیدار با همتای ترک خود، رجب طیب اردوغان، برای بازگرداندن ۵ شهرستان اطراف قره باغ به جمهوری آذربایجان ۳ شرط مهم ارائه داده است:

– جمهوری آذربایجان باید به عضویت اتحادیه اقتصادی اوراسیا درآید

– جمهوری آذربایجان می بایست عضو سازمان پیمان امنیت جمعی شود

– نیروهای حافظ صلح روسیه بتوانند در قره باغ مستقر شوند”

مدیر مرکز تحقیقات اطلس با اشاره به این شروط عنوان کرد: شروط ارائه شده از سوی روسیه بسیار پیچیده می باشند. شرط اول با اندکی اغماض قابلیت اجرایی شدن دارد اما دو شرط دیگر با تامین امنیت جمهوری آذربایجان در تضاد است.

لازم به ذکر است، از چند ماه گذشته زمزمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی در مورد بازگرداندن ۵ شهرستان اطراف قره باغ به جمهوری آذربایجان از سوی سیاستمداران روس، ارمنی و آذربایجانی مطرح بوده است. آنچه مشخص است بازگرداندن این شهرستان‌‌‌ها بدون تامین منافع روسیه و نقش آفرینی این کشور در مناقشه مورد نظر تقریبا غیر ممکن است.

نکته جالب دیگر در مورد اعاده ۵ شهرستان مذاکرات رودر روی پوتین و اردوغان در این موضوع و در واقع ورود مستقیم ترکیه به  حل مساله قره باغ می‌‌باشد. اما فعلا موضع گیری مستقیم و تاثیرگذاری فعالانه‌‌ای از سوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این مورد خاص دیده نمی‌‌شود.

شروط سه گانه پوتین برای بازگرداندن 5 شهرستان اطراف قره باغ
شروط سه گانه پوتین برای بازگرداندن ۵ شهرستان اطراف قره باغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا