اخبارترکیه

استقبال اردوغان از سفير رژيم صهيونيستي

“رجب طيب اردوغان”، رئيس‌جمهور ترکيه، پس از شش سال تنش در روابط ديپلماتيک ميان آنکارا و تل‌آويو، استوارنامه ايتان نائح (Eitan Naeh) سفير جديد رژيم اسرائيل در ترکيه را در کاخ رياست جمهوري اين کشور در آنکارا دريافت کرد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ،با تسليم اين استوارنامه روابط ترکيه و اسرائيل بعد از چندين سال بحران و تيرگي از سرگرفته مي شود.
روابط ترکيه و رژيم صهيونيستي 31 مي 2010 پس از حملۀ کماندوهاي اسرائيل به کشتي ماوي مرمرۀ ترکيه که حامل کمک‌هاي بشردوستانه براي ساکنان باريکه غزه بود، تيره شد.
در اين حمله 10 فعال حقوق بشر ترکيه کشته شدند.
در پي اين حمله و عدم عذرخواهي تل‌آويو، ترکيه در ماه سپتامبر 2010 همکاري‌هاي نظامي خود را با اسرائيل متوقف و سفير اين رژيم را از آنکارا اخراج کرد.
دو طرف به‌تدريج به مذاکراتي تقريباً مخفيانه براي عادي‌سازي روابط پرداختند و 27 ژوئن 2016 طرح توافق سازش ميان طرفين اعلام شد.
نمايندگان مجلس ترکيه 20 اوت سال جاري ميلادي طرح عادي‌سازي روابط با رژيم اسرائيل را تصويب کردند.
ايتان نائح پيش از اين بين سال‌هاي 1993 تا 1997 ميلادي در سفارت اسرائيل در آنکارا مشغول به کار بوده است. وي مديريت بخش ترکيه، قبرس و يونان در وزارت امور خارجۀ رژيم صهيونيستي را از سال 1999 تا سال 2009 در کارنامۀ خود دارد. او همچنين سفير اسرائيل در آذربايجان و نفر دوم سفارت اين رژيم در لندن بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا