آذربایجاناخبار

چهارمین کنگره آذریهای جهان در باکو برگزار شد!!

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از آذرتاج،  چهارمین کنگره طی مراسمی با حضور الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان در باکو آغاز به کار کرد.

در این کنگره دو روزه بیش از 500 تن از نمایندگان جوامع آذربایجانی در 49 کشور مختلف و شخصیت های سیاسی، اجتماعی و علمی از کشورهای خارجی و نیز مقامات رسمی برخی کشورها حضور دارند.
الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان طی سخنانی از نمایندگان جوامع آذربایجانی در خارج از کشور خواست به تلاش های خود در زمینه تبلیغ آذربایجان بیافزایند.

رییس جمهوری آذربایجان وجود 462 جامعه آذربایجانی در سراسر جهان را خاطر نشان و بر ضرورت برقراری وحدت و یکپارچگی میان جوامع آذربایجانی در کشورهای مختلف تاکید کرد.

الهام علی اف همچنین بر ضرورت ارتباط تنگاتنگ اتباع آذربایجان ، مقیم کشورهای مختلف با میهن تاریخی خود تاکید و در عین حال حضور فعال آنها در حیاط سیاسی و اجتماعی کشورهای که مقیم هستند، تاکید کرد.

رییس جمهوری آذربایجان در بخشی از سخنان خود در باره راهکارهای حل مناقشه قره باغ بحث کرد و مسوولان ارمنستان و بخصوص رییس جمهوری این کشور را به دروغ گویی و انحراف افکار عمومی متهم کرد. الهام علی اف گفت، ما باید این واقعیت را که قره باغ سرزمین تاریخی آذربایجان است و ارامنه در قرن 19 میلادی از آنادولی شرقی و ایران به قره باغ نقل مکان یافتند، به جامعه جهانی برسانیم.

رییس جمهوری آذربایجان با یاد اوری این که حتی در یک زمان مجسمه یادبود 150 – مین سالگرد کوچ ارامنه به قره باغ در این منطقه نصب شده بود، گفت، سرزمینهای فعلی ارمنستان نیز سرزمینهای تاریخی آذربایجانی ها است و نام اصلی مناطق این کشور بعدها تغییر داده شده است.

الهام علی اف گفت، در خارج از کشور هنوز هم عده ای نمی دانند که قره باغ جزء آذربایجان است و به همین خاطر ما فعالیت های خود برای رساندن وقعیت در این زمینه ادامه می دهیم. رییس جمهوری آذربایجان بر ضرورت تلاش های اطلاع رسانی جوامع آذربایجانی در خارج از کشور در این راستا تاکید کرد.

الهام علی اف همچنین با اشاره به تلاش های ارامنه برای انحراف افکار عمومی در سطح بین المللی در باره درگیری های اوایل ماه آوریل گذشته در خط مقدم جبهه در منطقه مورد مناقشه قره باغ را خاطر نشان کرد و گفت، آنها با اشکال مختلف برای پرده پوشی شکست های خود در این درگیری ها تلاش کردند.
رییس جمهوری آذربایجان ارمنستان را عامل اصلی این درگیری ها دانست و گفت، آنها برای حفظ وضع موجود در مناقشه قره باغ، به خرابکاری دست می زنند. الهام علی اف خاطر نشان کرد، ارمنستان در منطقه قره باغ و نیز در مسیر شهرستان قزاق مرتکب خرابکاری شده است که با مقابله قاطعانه ار آذربایجان مواجه و دچار شکست شد.

رییس جمهوری آذربایجان با اشاره به این که در این درگیریها ارمنستان نظارت بر برخی مناطق را از دست داد، گفت، آنها هرچند اعلام کردند که 800 هکتار اراضی را از دست دادند ولی واقعیت این است که در نتیجه این درگیریها ارتش آذربایجان بیش از دو هزار هکتار اراضی را تحت کنترل در آورد.

الهام علی اف همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در باره دست آورده های آذربایجان در حوزه های مخلف اقتصادی بحث کرد و گفت، ظرف 20 سال گذشته بیش از 200 میلیارد دلار در اقتصاد کشورمان سرمایه گذاری شده است که نصف آن را سرمایه خارجی تشکیل داده است.
رییس جمهوری آذربایجان همچنین وجود فضای مناسب برای کسب و کار و سرمایه گذاری در کشورمان را یاد آور شد و گفت برای رفع هر گونه موانع بورکراسی در راه فعالیت های اقتصادی اقدامات لازم انجام می گیرد و همان طوری که نهادهای بین المللی مختلف بیان کردند، آذربایجان در حال حاضر یکی از جذاب ترین کشورهای برای سرمایه گذاری می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا