آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغ

پیشنهاد عقب نشینی ارمنستان و آذربایجان به مرزهای دوران شوروی از سوی پاشینیان

نخست‌وزیر ارمنستان در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل، خواستار استقرار ناظران بین‌ المللی برای ترسیم مرزهای این کشور با جمهوری آذربایجان شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از تاس، نیکول پاشینیان نخست‌ وزیر ارمنستان در سخنرانی ویدئویی در هفتاد و ششمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد تاکید کرد که ارمنستان خواستار تعیین حدود مورد مناقشه  در مرز با جمهوری آذربایجان با مشارکت ناظران بین‌ المللی است.

نیکول پاشینیان در این سخنرانی از اقدامات جمهوری آذربایجان به ویژه در مناطق مرزی دو کشور به شدت انتقاد کرد.

نخست‌وزیر ارمنستان گفت: «من باید با تأسف اظهار کنم که تصور روند محدود سازی مرزها در پس زمینه تیراندازی‌ های روزانه و تحریکات مختلف در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان دشوار است».

وی افزود: «برای غلبه بر این وضعیت، اقدامات زیر را پیشنهاد کرده‌ایم: نیروهای مسلح ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید همزمان به مرز شوروی عقب‌ نشینی کنند، ناظران بین‌ المللی در امتداد آن مرز و تحت حمایت بین‌ المللی مستقر شوند. ما می‌توانیم این پیشنهاد را همین حالا اجرا کنیم».

نخست وزیر ارمنستان گفت: «ارمنستان آماده گفت‌ و‌ گوی سازنده است که باید منجر به برقراری صلح پایدار و پایدار در منطقه شود. در این راستا ما پیشنهاد می‌کنیم که روند بازگشت اسرای جنگی، گروگان‌ ها و دیگر اسرا بدون تاخیر به پایان برسد. همچنین لازم است که روند صلح برای حل و فصل مناقشه قره باغ تحت حمایت مشترک روسای گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا از سر گرفته شود».

نیکول پاشینیان بر لزوم «حرکت رو به جلو از طریق گفت‌ و گو و غلبه فزاینده بر فضای خصومت دردناک در منطقه» تأکید کرد اما در عین حال گفت که ایروان متوجه است که «این مسیر دشوار و طولانی خواهد بود».

وی افزود: «متأسفانه حوادثی که برای مشروعیت‌ زدایی کردن از دستور کار صلح و تعمیق و نهادینه‌ سازی فضای خصومت طراحی شده است، به صورت روزانه رخ می‌دهد. نقض آتش‌ بس، اظهارات تهاجمی و توهین‌ آمیز علیه ارمنستان و مردم ارمنستان همچنان به تشدید فضا ادامه می‌دهد».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا