آذربایجاناخبارعمومی

واحد مطبوعات مجلس جمهوری آذربایجان گزارش داد نمایندگان این مجلس حضور کودکان در مراسم عزاداری را غیرقابل قبول دانستند

پایگاه اینترنتی مجلس آذربایجان نوشت« زاهد اروج »نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان در جلسه اخیر مجلس، با حضور کودکان در مراسم دینی مخالفت کرد و گفت ، در مراسم عاشورا شاهد بودیم که هزاران انسان بر مصیبت امام حسین ( ع ) اشک ریختند و کودکان خردسال هم قربانی خرافات ، افراط گری و بی تفکری می شوند.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی مجلس جمهوری آذربایجان،این نماینده مجلس با طرح چنین سوالی که آیا کودکان حاضر در مراسم عاشورا تحت شعارهای مطرح شده در این مراسم ها در واقع پیروان مکتب امام حسین( ع) خواهد شد یا قربانی افراطگری و اصول گرایی دینی می شوند ؟ ، مدعی شد ، متاسفانه مورد دوم خود را بیشتر نشان می دهد.وقتیکه کودکان را با حجاب می پوشانند و آنها تحت عنوان شهادت با تبلیغات ویژه که در برخی موارد در واقع تبلیغات خرافی است ، روبرو می شوند ، تفکر آنها بسته می شود و در یک حالت بی قراری بین مسجد و مدرسه می مانند . دیدگاههای دینی آنها هنوز شکل نگرفته است و آنها را با هر ایده ای تربیت کنند ، آن ایده ها هم در تفکر آنها شکل خواهد گرفت . کودکان را باید از دینی که به آن شکل در میدانها تبلیغ می شود ، حفط کنیم و نباید آنها را قربانی کنیم.
زاهد عروج با بیان اینکه برخی ها می خواهند عقب ماندگی قرون وسطایی در جمهوری آذربایجان برقرار شود، افزود : « آیا این آدم ها واقعا هم با جدا کردن این آذربایجانی ها از مدرسه و تحصیل، به آنها آینده خوبی را وعده می دهند؟»
«صداقت ولی اوا» نماینده دیگر مجلس ملی نیز اظهار داشت ، بردن کودکان به مراسم عاشورا تاثیر منفی جدی بر سلامت و وضعیت روانی آنها دارد .حضور کودکان در مراسم عاشورا خطر جدی برای سلامتی آنها دارد چرا که ممکن است در این مراسم بیماری واگیردار به دیگران منتقل شود. در مراسم عاشورا موارد زنجیر زنی و گریه کردن حاضران مشاهده می شود که همه اینها می تواند تاثیر منفی بر وضعیت روانی کودکان داشته باشد . والدین نباید حقوق کودکان را نقض کنند و به مسوولیت خود پی ببرند.
صداقت ولی اوا افرود : همانطور که علمای اسلام نیز می گویند بردن کودکان به مراسم های دینی هم از نظر دینی و هم از نظر روانی و حقوقی غیرقابل قبول است.
«ملاحت ابراهیم قیزی» نماینده دیگر مجلس ملی با اشاره به برگزاری مراسم عاشورا در برخی کشورها خارجی و نیز در خود جمهوری آذربایجان گفت ، متاسفانه پشت پرده دین اسلام اقدامات معین انجام می گیرد و ما نباید اجازه این اقدامات را بدهیم.
وی گفت:قران و دین اسلام کسی را مجبور به اجرای برخی آیین ها نمی کند ولی در برخی مراسم شاهد موارد نامطلوب هستیم و به جای آن که دین ما بطور صحیح تبلیغات شود ، شاهد عکس آن هستیم . بعنوان مثال در مراسم عاشورا شاهد حضور دختران خردسال در سن شش و هفت سالگی و در برخی موارد در سن سه و چهار سالگی بودیم و حضور کودکان خردسال در این مراسم غیرقابل قبول است و ما نباید دین خود را به شکل خرافی تبلیغ کنیم و باید از آن جلوگیری شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا