اخباراردبیلترکیه

استاد دانشگاه کمبریج در دیدار با آیت الله عاملی: اسلام را از ايران آموختيم

ایران‌شناس ترکیه‌ای و استاد دانشگاه کمبریج در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، با بيان اينكه تاریخ ترکیه بدون تاریخ ایران معنایی ندارد، گفت: تركيه، محتواي اسلام را از ايران به وديعه گرفته است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، ايلبر اورتایلی، مورخ مشهور ترکیه و استاد دانشگاه کمبریج به همراه تعدادی از فعالان فرهنگی ترکیه، با هماهنگی وابستگي فرهنگی ایران در استانبول و با هدف مطالعه ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی مناطق شمالی ایران، پس از سفر به ارومیه، تبریز، زنجان و رشت، از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری استان اردبیل بازدید کرد.

اورتایلی در بازدید از مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی، ضمن ابراز خرسندی از دیدن این مجموعه بی‌نظیر به عنوان یکی از مراکز مهم عرفان و تصوف، شیوه معماری و کاشیکاری اين مجموعه را در بین بناهای تاریخی ایران منحصر به فرد توصیف کرد.

در ادامه این تور گردشگری متشکل از هیأت علمی دانشگاه‌ها و اصحاب مطبوعاتی کشور ترکیه، با آیت‌الله سید حسن عاملی، امام جمعه اردبیل و نماینده ولی فقیه در استان دیدار کردند.

اورتایلی در این دیدار ضمن ابراز خرسندي از سفر به کشور ایران، نقش و اهمیت تاریخی کشورمان را در طول تاريخ یادآور شد و گفت: ایران، فرهنگ و تاریخ والا و قابل اهمیتی دارد؛ به طوریکه تاریخ کشور ترکیه بدون در نظر گرفتن تاریخ ایران معنایی ندارد. چنانچه ما در معنای حقیقی، محتوای اسلام را از ایران و نه از اعراب به ودیعه گرفته‌ایم.

ایران‌شناس ترکیه‌ای سپس با تأکید بر نقاط مشترک تاریخی و فرهنگی دو کشور ایران و ترکیه، اظهار كرد: اتحاد این دو ملت متمدن و با فرهنگ، باعث پیشرفت دنیای اسلام است.

وی با ابراز تأسف از وقوع برخی رویدادهای تلخ در تاریخ این دو ملت از جمله جنگ چالدران بین دو امپراتوری قدرتمند و بزرگ صفوی و عثمانی، تصریح کرد: با وجود علاقه وافر سلطان سلیم عثمانی به فرهنگ ایران و حتی سرودن اشعار فارسی، ترس از علاقه و ارادت خاص علوی‌های آناتولی به مقام عرفانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی، زمینه‌ساز وقوع رویدادهای تلخ در تاریخ دو ملت شد.

امام جمعه اردبیل و نماینده ولی فقیه در استان نیز در اين ديدرا با اشاره به تلخی وقایع رخ داده بین دو امپراطوری بزرگ صفوی و عثمانی، اذعان كرد: منشأ این اختلاف در آن مقطع حساس تاریخی اروپا بود چرا که اروپا از اتحاد دو ملت و حکومت قدرتمند اسلامی بسیار وحشت داشت.

آیت‌الله سید حسن عاملی همچنين به محتوای نامه‌های تاریخی شاه اسماعیل صفوی به سلطان سلیم عثمانی در پیشگیری از وقوع این جنگ اشاره کرد و افزود: در این نامه‌ها، شاه اسماعیل صفوی به صراحت سلطان سلیم عثمانی را به اتحاد بین دو ملت و حکومت و جلوگیری از وقوع جنگ و مغلوب کردن یکدیگر فرا می‌خواند.

وی وجود نقاط مشترک تاریخی، فرهنگی و دینی بین دو ملت ایران و ترکیه با وجود از دست دادن فرصت‌های ارزشمند در تاریخ گذشته را یادآور شد و گفت: وسعت و گستردگی همین نقاط مشترک سبب شده که دولت و ملت ایران به ویژه در دوره معاصر، منافع کشور ترکیه را منافع خود بداند.

امام جمعه اردبیل و نماینده ولی فقیه در استان در پایان سخنانش گفت: در بازگشت به کشورتان، پیام ملت ایران را به نخبگان و مردم مسلمان کشور ترکیه برسانید که در مواجهه با شداید و مشکلات می‌توانند روی ملت ایران حساب کنند.

سفر به استان آذربایجان غربی

بنا بر اعلام اين خبر، ایلبر اورتایلی و فعالان فرهنگی ترکیه همراه وي در سفر به ايران، در بازديد از استان آذربايجان غربي نيز با جباری، مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اين استان ديدار گفت‌وگو كردند.

بازدید از بازار قدیمی و سطح شهر ارومیه، از ديگر برنامه‌هاي اين استاد شهير و ايران‌شناس تركيه‌اي در سفر به شهر اروميه، بود.

انتهاي پيام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا