اخبارتحليل هاترکیه

اردوغان گرفتار در کلاف خود ساخته داعش! / تیر قوم گرایی رجب پاشا کمانه کرد

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در یادداشتی به قلم «راجر کوهن» نوشت که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه در کلاف سردرگمی که خود ایجاد کرده، گرفتار شده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، این گزارش با بیان اینکه اردوغان در یک هزارتو گرفتار شده، به کاخ ریاست‌جمهوری ترکیه در آنکارا با یکهزار اتاق اشاره کرده و نوشته است که این یک دخمه پرپیچ و خم است و اردوغان در حالیکه از اتاقی به اتاق دیگر حرکت می‌کند، بدون شک برای تأمل در خصوص مصائب ترکیه زمان دارد و شاید به این می‌اندیشد که چطور کنترل امور از دست این خودبزرگ‌بین‌ حاکم خارج شده است.
نیویورک‌تایمز سپس ادامه داد، اردوغان که بعد از حضور ۱۳ ساله در قدرت، قرار بود رهبر جهان اهل سنت باشد، حالا در حالی در کاخ وسیعش تنها مانده که رؤیای او برای رسیدن به امپراطوری عثمانی نابود شده است و جامعه ترکیه تا حد بروز خشونت دو قطبی شده‌ است.

Image title
این گزارش سپس به ریاکاری اردوغان در رویارویی با شبه نظامیان «پ‌ک‌ک» و تکفیری‌های داعش اشاره کرد و نوشت، اردوغان «سازمان‌های تروریستی» نامشخص را عامل حمله شرم‌آور به فرودگاه آتاتورک می‌داند که به کشته شدن ۴۴ نفر منجر شد. «بینالی ایلدیریم» نخست‌وزیر وی، از روی تجربه، داعش را مقصر می‌داند.
نیویورک‌تایمز نوشته است که اردوغان برای حفظ قدرت از نخست‌وزیری به ریاست‌جمهوری رفت و قانون اساسی را نیز دستخوش تغییر کرد. او دیپلماسی را به سوی خودستایی پیش برد و با اسرائیل، مصر و روسیه وارد مبارزه و جدال شد. در پی این اقدامات بود که اقتصاد ترکیه رو به وخامت رفت و حالا او مجبور شده در روزهای اخیر از روسیه عذرخواهی کند و اختلافات خود را با اسرائیل حل و فصل کند.
علاوه بر تمامی این مسائل، اردوغان ترکیه را به کشوری درگیر اختلاف و آماده اشتعال تبدیل کرده که در آن شیوه و شخصیت اردوغان هر روز بیش از قبل به قیمت از بین رفتن آزادی رشد پیدا کرد.
نیویورک‌تایمز نوشت، اردوغان به پشتوانه اینکه آمریکا و اروپا در موقعیت دلخواه او هستند، تمام این کارها را انجام داد. آمریکا و اروپا به دلایل راهبردی (مسائل نظامی برای آمریکا و آوارگان برای اروپا) به اردوغان بیشتر از آن نیاز دارند که اردوغان بخواهد به آن‌ها نیاز داشته باشد، بنابراین اردوغان هر آنچه که می‌خواهد را با پیامدهای شوم آن انجام می‌دهد.
بسیار جالب است که سیاست خارجی «تنش صفر» نوعثمانی‌گری هم‌اکنون به واقعیتی پرمشکل تبدیل شده است: اردوغان ماحصل دسیسه تلخ خود را برداشت می‌کند.
داعش در حال آماده سازی برای حمله به مراکز توریستی ترکیه است

یک منبع نزدیک به سازمان جاسوسی ایالات متحده آمریکا که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با روزنامه جمهوریت ترکیه عنوان کرده است: بر اساس اطلاعاتی که در دست داریم تهدیدی که از جانب دولت اسلامی عراق و شام (داعش) متوجه ترکیه است از آن چیزی که تصور شده بسیار بزرگ تر است. مقامات آمریکایی نگران یک حمله تروریستی بزرگ در ترکیه هستند.

Image title

وی در ادامه اظهارات خود خاطرنشان کرده است: سازمان های اطلاعاتی آمریکا در این خصوص با سازمان اطلاعاتی ترکیه تماس برقرار کرده و اطلاعاتی که در دست دارند را به آنان مخابره کرده اند ولی چنین به نظر می رسد که وخامت اوضاع و تهدیدی که متوجه این کشور است از جانب آنکارا به خوبی درک نشده است. داعش در حال آمادگی برای حمله به مراکز توریستی در غرب و شرق این کشور است. حمله به فرودگاه آتاتورک استانبول کار یک خانه سازمانی داعش در ترکیه نبوده است. دستور این حمله از مقر اصلی داعش یعنی رقه صادر شده است. بر اساس اطلاعاتی که به دست آمده داعش ۵ گروه ۷ نفری را به صورت جداگانه به ترکیه فرستاده است. تمامی آنان ملیت ترک دارند. حمله به فرودگاه آتاتورک نیز از جانب یک گروه ۷ نفری صورت گرفته است که ۴ نفر آنان اکنون در خیابان های استانبول رفت و آمد می کنند.
این منبع آگاه در ادامه تصریح کرده است: ۴ گروه دیگر داعشی در محدوده های آنتالیا، موغلا و ازمیر که از مراکز مهم توریستی ترکیه هستند فعالیت می کنند. نگرانی ها از حمله به کلوب های شبانه و مراکز توریستی در این شهرها وجود دارد. بر اساس اطلاعات به دست آمده از سیا این گروه ها در یک ماه اخیر وارد ترکیه شده اند.
این در حالی است منابع امنیتی گزارش دادند که عاملین انفجارهای اخیر از کشورهای ازبکستان، داغستان و کشورهای آسیای میانه و قفقاز بوده و نشان می دهد سیاست های عثمانی گری و قومی گرایی دولت اردوغان هم برای تحقق رویای پان ترکیسم را عملا با شکست مواجه کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا