اخبارترکیهروسیه

اردوغان: نقشه گروه تروریستی فتو علیه روابط روسیه و ترکیه آشکار شده است

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به نقشه های گروه تروریستی فتو برای بر هم زدن روابط میان مسکو و آنکارا، تصریح کرد این نقشه ها امروز آشکار شده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در نشست کارگزاران روس و ترک در کاخ «کنستانتینوفسکی» در شهر سن پترزبورگ روسیه که ولادیمیر پوتین، همتای روسی اش نیزحضور داشت، گفت: “نقشه های پلید گروه تروریستی فتو و قدرت های حامی آن علیه روابط دو کشور، امروز بسیار آشکار شده است”.

رئیس جمهور ترکیه در این نشست که محمد شیمشک، معاون نخست وزیر و نهاد زیبکچی، وزیر اقتصاد ترکیه حضور داشتند، افزود: ” امیدوارم این نشست در توسعه محیط کسب و کار دو کشور مثمر ثمر واقع شود. همان گونه که می دانیم حادثه تاسفبار 24 نوامیر 2015 مانند سایه سیاهی بر روابط ترکیه روسیه که با سرعت در حال پیشرفت بود، اثر گذاشت”.

وی با اشاره به حوادثی که در سال 2015 و امسال در ترکیه رخ داد، گفت: ” در این دوره در حالی که انتخابات مجلس کشور 2 بار تکرار شد، مبارزات ما علیه تروریسم ادامه داشت. در 15 جولای امسال نیز شاهد اقدام کودتای خائنانه در کشور شدیم. این حمله خائنانه که علیه دموکراسی و جمهوریت مان صورت گرفت، با شجاعت و فداکاری مردم با شکست مواجه شد. امروز نقشه های گروه تروریستی فتح الله گولن و قدرت های حامی آن علیه روابط ترکیه و روسیه آشکار شده است”.

اردوغان با بیان این که جهان بار دیگر توسط این کودتای نافرجام شاهد ستون های مستحکم اقتصادی ترکیه شد، خاطرنشان کرد: ” پس از این اقدام، فضای ثبات و اعتماد در بازارها خود را نشان داد. در فردای آن روز شهروندان ترکیه حدود 2.5 میلیارد دلار به چرخه پولی بازار وارد کردند. به غیر از برخی از نوسانات کوچک، گسل جدی در اقتصاد کشور به وجود نیامد و به روال عادی خود همچنان ادامه می دهد”.

وی با تاکید بر این که اجرای پروژه ها و سرمایه گذاری های بزرگ در کشور با سرعت کامل ادامه دارد، گفت: ” پس از گشایش پل عثمان غازی در 30 ژوئن، حال پل یاووز سلطان سلیم در 26 اوت و تونل اوراسیا 20 دسامبر افتتاح خواهند شد. همچنین نخستین مرحله بزرگترین فرودگاه جهان در استانبول در سال 2018 فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. در همین سال ساخت طولانی ترین پل جهان « پل 1915 چناق قلعه» آغاز خواهد شد.

اردوغان در ارتباط با سطح مبادلات تجاری دو کشور، گفت: ” در حالی که این میزان در سال 2008 در سطح 38 میلیارد دلار قرار داشت، ما این مقدار را کافی نمی دانستیم، اما سال گذشته این میزان به 24 میلیارد دلار کاهش یافت. پیش از این دستیابی به حجم تجاری 100 میلیارد دلار را به عنوان هدف مشترک دو کشور اعلام کرده بودیم. من معتقدم باید این هدف را دوباره مد نظر قرار دهیم. با لغو موانع روابط تجاری و همکاری های جدید می توانیم به سرعت به این رقم دست یابیم. برای رسیدن به این هدف، وظایف مهمی بر عهده کارگزاران قرار دارد. به عنوان دولتمردان می دانیم که شما اقدامات لازم را انجام خواهید داد”.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به موفقیت های ترکیه از سال 2002 به این سو، این اقدامات را الهام بخش کشورهای دیگر دانست و گفت: “در مدت 13 سال درآمد ناخالص ملی کشور را از 230 میلیارد دلار به 720 میلیارد دلار رساندیم”.

وی با تاکید بر اهمیت سرعت بخشیدن به طرح نیروگاه هسته ای آک کویو در شهر مرسین، اظهار داشت: ” با سرمایه گذاری 22 میلیارد دلاری، صاحب 4500 مگاوات انرژی خواهیم شد. پروژه جریان ترک نیز یکی دیگر از گام های مهم ما محسوب می شود. این پروژه به صورت خطوط انتقالی دوگانه به بهره برداری خواهد رسید”.

اردوغان افزود: در این زمینه کمیسیون اقتصادی مختلط بین دولتی، شورای عالی همکاری و سایر نشست ها ادامه خواهند داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا