آذربایجاناخبارایران

تور خزر نتانیاهو با هدف ایران‌هراسی

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز گذشته و در سفری هفت ساعته وارد باکو پایتخت آذربایجان شد و قرار است امروز نیز در ادامه سفرهای خود در این منطقه، وارد قزاقستان شود. آن طور که خود نتانیاهو پیش از ورود به باکو اعلام کرد، هدف از این سفر تقویت روابط تل‌آویو با کشورهای آسیای میانه است، اما تحلیلگران و کارشناسان بر این باورند که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دنبال تضعیف رابطه این کشورها با ایران است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، امضای چند تفاهم‌نامه همکاری، تسریع در روند استفاده نهادهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی از پایگاه‌های نظامی جمهوری آذربایجان به منظور نفوذ اطلاعاتی با هدف حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران و اخلال در روند رو به رشد توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی تهران – باکو از جمله اهداف آشکار و پنهان سفر نتانیاهو به جمهوری آذربایجان مطرح شده است.

در حالی که رژیم صهیونیستی یکی از مشتریان اصلی نفت جمهوری آذربایجان است و حدود یک چهارم نفت صادراتی این کشور روانه تل‌آویو می‌شود، براساس قراردهای موجود، این رژیم بخش زیادی از تسلیحات و لجستیک نظامی مورد استفاده ارتش آذربایجان را به طور کامل تامین می‌کند.

در این میان برخی منابع آگاه اعلام کردند، نخستین هدف نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از سفر به آذربایجان و قزاقستان، همکاری‌های نظامی، فروش سیستم دفاعی گنبد آهنین به جمهوری آذربایجان، تلاش برای تخریب جایگاه دینی مسلمانان بویژه شیعیان ساکن جمهوری آذربایجان و در عین حال اخلال در روند رو به رشد روابط اقتصادی و سیاسی تهران – باکو است. این در حالی است که به زعم بسیاری از کارشناسان روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به دلایل پیشینه تاریخی و اشتراکات فرهنگی و دینی و نیز وجود ظرفیت‌های بسیار زیاد تجاری، زیرساخت‌های ارتباطی و ترانزیت کالا و نفت و گاز همواره از چشم‌اندازی مثبت برخوردار بوده است.

از سوی دیگر، این سفر در حالی صورت گرفت که احزاب مختلف این کشور نسبت به آن اعتراض داشتند. در همین راستا، حزب اسلامی جمهوری آذربایجان در اعتراض به سفر نتانیاهو، در باکو تظاهراتی مقابل وزارت خارجه این کشور برپا کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا