آذربایجاناخبار

خیزِ چراغ‌خاموش آذربایجان به سمت کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس/ چرا حسن‌اف به عربستان رفت؟

عربستان سعی دارد نفوذ معنوی ایران در عراق و یمن و لبنان و سوریه و سایر کشورهای مسلمان را با نفوذ در جمهوری آذربایجان به عنوان دومین کشور شیعی در جهان از لحاظ ترکیب مذهبی و نیز دارای مرز مشترک نسبتا طولانی با ایران و ترویج وهابیت در این جمهوری و حرکت‌های ایذایی علیه جمهوری اسلامی ایران پاسخ دهد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، سفر وزیر کشور و و وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به دو کشور تاثیرگذار شورای خلیج فارس (امارات متحده عربی و عربستان) در فاصله یک هفته و نیز دیدار یک ماه پیش مقامات عربستان سعودی با وزیر دفاع جمهوری آذربایجان در باکو طبیعتا سوالاتی را به ذهن متبادر می‌کند.

بلوک سنی احتمالی شکل یافته علیه ایران، ائتلافی که تقریبا یک سال پیش و با هدف مبارزه با ترور در کشورهای اسلامی با پیشگامی عربستان در ریاض صورت گرفته و در بیانات محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان از حق شرکت تمامی کشورهای مسلمان بدون توجه به مذهب‌شان سخن به میان آمده بود، با تغییر اوضاع در منطقه، انتخاب ترامپ و احتمال افزایش فشار بر ایران، ماهیتش دچار تغییر شده و احتمالا به یک بلوک سنی علیه جمهوری اسلامی ایران تبدیل خواهد شد.

این بلوک به دنبال جای پای محکمی در قفقاز جنوبی است. هرچند پاسخ جمهوری آذربایجان از یک سال گذشته به تلاش‌های بلوک سنی شکل گرفته علیه ایران با احتیاط بوده است اما به نظر می‌رسد تمایل ضمنی این کشور برای ورود به این بلوک در رفتارهای سیاسی سردمداران و در ملاقات‌های دیپلمات‌های این کشور ازکشورهای شورای خلیج فارس به چشم می‌خورد.

ترس هیئت حاکمه جمهوری آذربایجان از موج گرایشات به جمهوری اسلامی ایران و ایدئولوژی اسلام سیاسی با قرائت شیعی که هر آن می‌تواند پایه‌های قدرت خاندان علی اف را متزلزل نماید، از دلایل احتمالی این تمایل به بلوک شکل یافته در آینده خواهد بود.

حکومت علی اف در واقع برای جلوگیری از نفوذ سیاسی و ایدئولوژیک انقلاب اسلامی ایران دست به مهندسی اجتماعی در سیاست داخلی با کمک امکانات داخلی خود می‌زند. اما در بعد سیاست خارجی برای کنترل کردن این تمایلات رقبای منطقه‌ای ایران از جمله عربستان، ترکیه و تا حدی پاکستان را به کمک معاملات اقتصادی و اجرای طرح‌های مشترک اقتصادی و حتی همکاری‌های امنیتی-نظامی تطمیع می‌کند.

نمونه‌های این قبیل طرح های اقتصادی پروژه انتقال گاز خزر به اروپا و دادن امتیازات گسترده به ترکیه است و یا خرید تسلیحات نظامی به صورت گسترده طی سال‌های گذشته از پاکستان و گسترش مناسبات اقتصادی در صنعت توریسم با اعراب حاشیه خلیج فارس می‌باشد.

در کنار اهداف مزورانه سیاسی و مذهبی سعودی‌ها، عربستانی‌ها اهداف امنیتی، سیاسی و نیز اقتصادی و تجاری را در ارتباط با باکو دنبال می‌کنند. گزارش‌ها و تحلیل‌هایی که شبکه‌های تلویزیونی عربستان پخش می‌کنند، آشکارا گواه اهداف امنیتی، سیاسی سعودی‌ها از نزدیکی به باکو می‌باشد.

در واقع عربستان سعی دارد نفوذ معنوی ایران در عراق و یمن و لبنان و سوریه و سایر کشورهای مسلمان را با نفوذ در جمهوری آذربایجان به عنوان دومین کشور شیعی در جهان از لحاظ ترکیب مذهبی و نیز دارای مرز مشترک نسبتا طولانی با ایران و ترویج وهابیت در این جمهوری و حرکت‌های ایذایی علیه جمهوری اسلامی ایران پاسخ دهد.

مشابه این سیاست را رژیم صهیونیستی نیز در جمهوری آذربایجان علیه ایران پیش می‌برد. البته سعودی‌ها طی ۲۵ سالی که از تشکیل جمهوری آذربایجان می‌گذرد بیکار ننشسته بودند و بذرهای جریان وهابی را در جمهوری آذربایجان کاشته‌اند.

در واقع مقامات عربستان سعودی با سوء استفاده از شناسنامه شیعی جمهوری آذربایجان وانمود می‌کنند که سعودی‌ها ضدشیعه نیستند. زیرا تردیدی نیست که جمهوری آذربایجان به عنوان کشوری شیعی در منطقه و دنیا شناخته می‌شود و افکار عمومی اطلاع دقیقی از تفکرات مذهبی و طرز و سبک زندگی آتئیستی به ارث رسیده از زمان کمونیسم در خانواده حاکم بر جمهوری آذربایجان ندارد که بداند آیا این خانواده را می‌توان نماینده‌ای از جامعه شیعی تصور کرد یا نه؟

احتمالا در آینده نزدیک بلوک سنی شکل گرفته موسوم به اتحاد اسلام برای مبارزه با تروریسم از قالب نظامی خود خارج شده و در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و غیره نیز به تقابل با جمهوری اسلامی ایران و کشورها و گروه‌های طرفدار آن خواهند پرداخت.

کما اینکه فعالیت‌های چراغ خاموش آن‌ها در قفقاز، حاشیه خلیج فارس، پاکستان و نیز حمایت قدرت‌های غربی از این بلوک نیز قابل مشاهده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا