آخرین اخبارآذربایجاناخبارایران

ادامه سفر الله شکور پاشازاده به ایالت یوتا آمریکا

رییس اداره مسلمانان قفقاز در راس هیاتی با هدف افزایش همکاری های دینی بین دو طرف به ایالت یوتای آمریکا سفر کرده است

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، الله شکور پاشازاده، رییس اداره مسلمانان قفقاز در راس هیاتی از سازمان های متولی و نظارت و اداره امور دین در جمهوری آذربایجان از جمله روسای جوامع یهودی و مسیحی در این کشور به ایالت یوتا سفر کرده است که همکاری های دو طرف در امور دینی را افزایش دهند!

الله شکور پاشازاده و هیات همراه در دوم مارس با روسا و اساتید و دانشجویان دانشگاه بریگهام یانگ یوتا دیدار کرد. در این دیدار گفته شد که با آنکه این دانشگاه توسط کلیسای «مقدس های روز پایانی» تاسیس شده است، مرکز علمی دینی نیست و در میان 65 زبان خارجی که در این دانشگاه تدریس می شود، زبان آذربایجانی نیز وجود دارد و می تواند با جمهوری آذربایجان تبادل دانشجو داشته باشد.

الله شکور پاشازاده در این دیدار در موضوع «گفتگوی میان ادیان» سخنرانی کرد و گفت روابطی که میان گروه های دینی جمهوری آذربایجان و آمریکا برقرار شده است، می تواند بخش مهمی از گفتگوی میان ادیان در دنیا باشد! پاشازاده جمهوری آذربایجان را مهد ارزش های چندفرهنگ گرایی، تساهل و تنوعات دینی نامید و تاکید کرد الهام علی اف و مهربان علی اوا نقش مهمی در تبلیغ چندفرهنگ گرایی دارند! پاشازاده همچنین از «بنیاد استرلینگ» بخاطر کمک به مین زدایی اراضی بازپس گرفته شده از ارامنه در جمهوری آذربایجان تشکر و از اینکه مجلس یوتا «نسل کشی» خوجالی را به رسمیت شناخته است، تشکر کرد!

روان حسن اف، مدیر اجرایی «مرکز چندفرهنگ گرایی باکو»، صاحب نقی اف، معاون کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان، میلیخ یودایف، رییس جامعه یهودیان کوهستان، روبر موبیلی، رییس جامعه اودین-آلبان، ولادیمیر فکته، نماینده کلیسای کاتولیک رم در جمهوری آذربایجان نیز به سوالات دانشجویان ایالت یوتا آمریکا پاسخ دادند.

خزر ابراهیم، سفیر جمهوری آذربایجان در آمریکا که گفته می شود از یهودیان صاحب منصب در جمهوری آذربایجان است نیز در این سفر هیات باکویی را همراهی می کند. هیات باکویی همچنین در کنیسه کول آمی یوتا با یهودیان دیدار کرد و خاخام سام اسپکتور که قبلا از جمهوری آذربایجان دیدن کرده است، درباره تساهل و چندفرهنگ گرایی در جمهوری آذربایجان سخن گفت و نشستی با موضوع «یهودیان کوهستانی جمهوری آذربایجان» برگزار شد و پاشازاده نیز درباره چندفرهنگی بودن و تنوع دینی جمهوری آذربایجان سخن گفت!

همچنین به گزارش سایت «قفقاز اسلامی» این هیات همچنین با راسل نلسون، رییس کلیسای «مقدس های روز آخر عیسی مسیح» دیدار کرد و طرفین تاکید کردند که فعالیت های اداره مسلمانان قفقاز و کلیسای «مقدس های روز آخر عیسی مسیح» در خیلی از جهات منطبق بر هم است!

رییس این کلیسا گفت: در گردهمایی سراسری آتی این کلیسا، 20 هزار شرکت کننده این گردهمایی برای جمهوری آذربایجان دعا خواهند کرد!هیات باکویی همچنین با دو عضو گروه 12 نفری حواریون کلیسای «مقدس های روز آخر عیسی مسیح» ایالت یوتا به نام های رونالد راشبند و دیوید بدنار دیدار کرد که این دو نیز تاکید کردند از آذربایجان و آذربایجانی ها و اشغال 30 ساله اراضی جمهوری آذربایجان و مبارزات برای آزادی آن شناخت خوبی دارند و از آن حمایت می کرده اند! الله شکور پاشازاده و هیات همراه از موسسه خیریه این کلیسا نیز دیدن کردند.

گفتنی است تقریبا همه ساله الله شکور پاشازاده به همراه هیاتی از متولیان امور دین در جمهوری آذربایجان به آمریکا سفر و با روسای سازمان های یهودی و صهیونیست های مسیحی تبادل نظر می کند! پاشازاده همزمان با حضور در آمریکا با صدور پیامی بخاطر درگذشت حاج شاهین حسنلی، امام مسجد مشهدی داداش باکو ابراز تاسف کرد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا