آذربایجاناخبارعمومیقفقاز جنوبیقفقاز شمالی

اداره مسلمانان قفقاز تصویب کرد؛ متولیان مساجد جمهوری آذربایجان بجای کلمه «آخوند» با کلمه «امام» معرفی شوند

«اداره مسلمانان قفقاز » جمهوری آذربایجان به تبعیت از نظام دینی ترکیه، تصویب کرد متولیان مساجد جمهوری آذربایجان بجای کلمه «آخوند» با کلمه «امام» معرفی شوند.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی «ریپورت»، الله شکور پاشازاده ، رییس اداره مسلمانان قفقاز در نشست « شورای قضات » این اداره گفت : « کلمه آخوند در دنیا و مثلا در ترکیه کاربرد ندارد. »
الله شکور پاشازاده گفت : « می خواهیم در چارچوب «سال همبستگی اسلامی» این تصمیم گرفته و کلمه «آخوند» برچیده شود و بجای آن ، کلمه «امام» استفاده شود.»
در نشست «شورای قضات» اداره مسلمانان قفقاز، این پیشنهاد الله شکور پاشازاده به رأی گذاشته و تصویب شد که با ملغی شدن مقام «آخوند» ، مقام «امام» در مساجد جمهوری آذربایجان وجود داشته باشد.
الله شکور پاشازاده گفت : « نظام مدیریت واحد در مساجد جمهوری آذربایجان برقرار خواهد شد.»
همچنین به گزارش پایگاه اینترنتی «ریپورت»، الله شکور پاشازاده از خادمان دینی ( روحانیون) مساجد جمهوری آذربایجان خواست به هنگام موعظه دینی در مساجد، از کتاب « موعظه ها و خطبه ها» که به تازگی منتشر شده است، استفاده کنند.
رییس اداره مسلمانان قفقاز گفت : « هنگامی که این کتاب آماده انتشار می شد، الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان آن را نگاه کرده و توصیه های خود را اعلام کرده است. »
در کتاب «موعظه ها و خطبه ها» از قرآن ، احادیث و تفاسیر استفاده شده است و برای هر هفته ، خطبه ای چند صفحه ای تهیه شده است.
هریک از ۵۴ خطبه و مقاله منتشر شده در این کتاب، شامل دو قسمت است که در قسمت اول ، موضوع خطبه یا مقاله از زاویه دینی و در قسمت دوم از منظر اجتماعی بحث شده است.
محتوای این خطبه ها به عقاید اسلامی، احکام و موضوعات اخلاقی و شخصیت های تاریخی و مناسبت ها اختصاص دارد.
در این کتاب که با اخذ مجوز از کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان منتشر شده است، موضوعاتی از قبیل شاخص های اخلاق اسلامی، حلال ها و حرام ها، فرهنگ پوشاک و سفره، آداب رفتارهای مدنی از جمله سلام و احوال پرسی و هدیه دادن و «ابدی بودن استقلال» ، «مناسبت های ملی» ، « حب وطن» و « مقام شهادت» گنجانده شده است.
همچنین به گزارش خبرگزاری ترند، الله شکور پاشازاده، رییس اداره مسلمانان قفقاز در نشست «شورای قضات» این اداره با حضور مبارز قربانلی ، رییس کمیته دولتی امور دینی و سایر مسئولان این کمیته گفت : « جمهوری آذربایجان ، محل زندگی راحت و امن نمایندگان تمام ادیان است و این مدل باید برای تمامی دنیا الگو باشد.»
پاشازاده گفت : « به علت پرشمار بودن افراد دارای تفکر سالم در جمهوری آذربایجان، ایجاد اختلاف مذهبی در این کشور امکان پذیر نشده است. در دنیا نیروهایی وجود دارند که می خواهند به دین اسلام ضربه بزنند.جمهوری آذربایجان همواره با این مساله مبارزه و به همبستگی اسلامی کمک کرده است. امسال در جمهوری آذربایجان ، سال همبستگی اسلامی اعلام شده است. در ارتباط با همبستگی اسلامی در طول تاریخ گام هایی برداشته شده است. اما، در سطح رهبران دولت، این نخستین بار است که الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان چنین گامی را برداشته است.»
همچنین به گزارش پایگاه اینترنتی «قفقاز اسلام» ، سایت رسمی اداره مسلمانان قفقاز جمهوری آذربایجان، این اداره با انتشار فتوای خود درباره ماه محرم آتی، تاکید کرد : « در کشور ما ، عزاداری امام حسین (ع) نباید القاء کننده روحیه بدبینی باشد، بلکه باید مظهر حب وطن و ایمان و الگوی مبارزه برای آزاد کردن اراضی اشغالی قره باغ باشد. در موعظه و عزاداری ها، بیان وقایع تاریخی مربوط به کربلا ، ماهیت واقعی شهادت و یاد شهدای قره باغ و خوجالی که در راه وطن از جان خود گذشتند، توصیه می شود. در خطبه ها و موعظه ها باید بیان شود که تلاش ، بخشی جدایی ناپذیر از روحیه عزاداری برای پایان دادن به اشغال اراضی مان است. در دوره تداوم اشغال اراضی مان، باید جوانان همواره منتظر فرمان فرمانده عالی قوا باشند و منافع دولتمان را سرلوحه اعمال خود قرار دهند. مراسم های ماه محرم باید مطابق با شأن و آمال امام حسین (ع) برگزار شود. براساس قوانین ، مجالس عزا باید در داخل مساجد و عبادتگاه ها و اراضی متعلق به آنها برگزار شوند و مخل آسایش عمومی نباشند. »
اداره مسلمانان قفقاز تاکید کرده است : « حرکت دستجمعی در اراضی خارج از عبادتگاه ها، فقط با کسب اجازه از سازمان های دولتی ذیربط می تواند برگزار شود. عزاداران باید چارچوب های اخلاقی دینمان را رعایت کنند. به این نحو که لخت شدن تا کمر ( درآوردن پیراهن) و سینه و زنجیر زدن و خسارت رساندن به بدن و ریختن خون ، منطبق با شریعت مقدس و اخلاق اسلامی نیست. کسانی که خواهان اظهار محبت به امام حسین (ع) برای رضای خدا هستند، باید به این توصیه ها عمل کنند.»
اداره مسلمانان قفقاز همچنین با تاکید بر اینکه طی سال های اخیر ، پویش اهدای خون به ابتکار اداره مسلمانان قفقاز ، از طرف ملت تقدیر شده است، عزاداران را به شرکت در پویش اهدای خون فراخوانده است.
اداره مسلمانان قفقاز جمهوری آذربایجان افزوده است : « در زمانه ای که جهان اسلام دوران پیچیده ای را سپری می کند و افراط گرایی و تروریسم گسترش یافته است، با عنایت خداوند ، ملت فهیم و دولت قدرتمندمان آمادگی دارند به سوء استفاده کنندگان از دین ، پاسخ شایسته بدهند. خادمان دینی مان ( روحانیون) باید در مقابل برخی نیروها که از دین به عنوان ابزاری برای برهم زدن ثبات موجود در کشور و ایجاد درگیری مذهبی استفاده می کنند، هشیار باشند. دیندارانمان همواره برای حیدرعلی اف ، «پدر ملت» که استقلال دولت و شکوفایی ملی – معنوی مان را پایه گذاری کرد ، همواره دعا می کنند و حمد و ثنا به جای می آورند و برای موفقیت الهام علی اف، ضامن توسعه اقتصادی و سیاسی و امنیت و آسایش کشور و حامی ارزش های ملی – معنوی و چندفرهنگی دینی و مدافع همبستگی اسلامی در صحنه بین المللی که موضع قاطعانه ای را علیه مظاهر اسلام هراسی در دنیا به نمایش گذاشته است، دعا می کنند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا