آذربایجاناخبارعمومی

ینی مساوات: باکو برای بهره مندی از ظرفیت های سیاسی و اقتصادی کشورهای عربی تلاش می کند

­روزنامه «ینی مساوات» چاپ باکو در مقاله ای تحت عنوان « گشایش عربی باکو» نوشت باکو تلاش می کند از ظرفیت های سیاسی و اقتصادی کشورهای عربی بهره مند شود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،“کنعان روشن اوغلو “مقاله نویس روزنامه «ینی مساوات» نوشت : « در سال های اخیر حکومت جمهوری آذربایجان برای جذب حجم بزرگی از سرمایه به کشور تلاش می کند. گرم شدن مناسبات جمهوری آذربایجان با کشورهای عربی، صرفا هدف جذب گردشگران عرب را دنبال نمی کند. باکو از نظر سیاسی و اقتصادی در تلاش است از ظرفیت کشورهای عربی بهره مند شود. گردشگری نیز مرحله نخست همین سیاست است. زیرا، کشورهای عربی دارای امکانات بزرگ سرمایه ای و صاحب بخش بزرگی از تجارت و زیرساخت های دنیا هستند. در سال ۲۰۱۶ در زمان بروز جنجال میان عربستان سعودی و آمریکا ، معلوم شد که عربستان سعودی در آمریکا ۷۵۰ میلیارد دلار پول دارد. در همان زمان ریاض واشنگتن را تهدید کرد که در صورت وخیم شدن مناسبات ، این پول ها را از آمریکا خارج خواهد کرد. در نتیجه، این مناسبات به زودی به روال قبلی خود بازگشت. ترکیه نیز چند سال است که در جذب سرمایه های عربی دستاوردهای جدی داشته است. حجم گردش تجاری میان ترکیه و کشورهای عربی در سال ۲۰۰۳ ، نه میلیارد دلار بود. این رقم با پنج برابر افزایش در سال ۲۰۱۵ به ۴۶ میلیارد دلار رسید. در سال ۲۰۱۷ نیز این رقم ۷۰ میلیارد دلار تخمین زده شد. »
روشن اوغلو نوشته است : « کشورهای خلیج ( فارس ) ، عربستان سعودی ، کویت ، امارات عربی متحده ، بحرین و قطر، در بخش های مختلف ترکیه نظیر بخش های بانکی و ساختمانی و ارتباطات سرمایه گذاری می کنند. در باکو نیز بر این باورند که دلارهای نفتی عربی که اقتصاد ترکیه را سرپا نگه داشته اند، می توانند سرمایه گذاری خوبی برای باکو نیز باشند. گفته می شود اراضی ساختمان های تخریب شده در منطقه « سووتسکی» در مرکز باکو ، به سرمایه گذاران عرب فروخته شده است. در بهار امسال مشخص شد که هتل گران قیمت « مونولیت پلازا» در باکو به سرمایه گذاری کویتی فروخته شده است. این سرمایه گذار عرب همچنین در صدد ساخت هتل و مرکز تجاری جدید در شهر «قَبَلَه» جمهوری آذربایجان است و در باکو نیز زمین بزرگی را اجاره کرده است. پیش تر نیز مظفر آقاکریم اف، مشاور رییس انجمن گردشگری (جمهوری) آذربایجان اعلام کرده بود که توجه سرمایه گذاران عرب به املاک غیرمنقول گردشگری در جمهوری آذربایجان افزایش یافته است. البته، برغم اینکه در ماه مه سال جاری خبر داده شده بود سرمایه گذاران عرب در باکو همایش برگزار خواهند کرد، بعدها در این باره هیچ خبری منتشر نشد. با این حال، شمار سفرهای کارفرمایان عرب به باکو افزایش یافته است.»
ینی مساوات افزوده است : « در همین حال، روشن است که حکومت های خاندانی بر کشورهای عربی حکمفرماست و بخش اعظم ثروت و سرمایه این کشورها در اختیار اعضای همین خاندان هاست. همانند تجربه ترکیه، توسعه مناسبات اقتصادی جمهوری با کشورهای عربی به موازات نزدیکی سیاسی با آنها پیش برده می شود. زیرا، صاحبان پول های عربی نیز همان سیاستمداران هستند. از این نظر، گرم تر شدن مناسبات  جمهوری آذربایجان با عربستان سعودی و قطر و امارات عربی متحده ، احساس می شود که هدف از آن نیز جذب سرمایه عربی به جمهوری ‌آذربایجان است. همچنین مناسبات سیاسی – دیپلماتیک باکو با کشورهای عربی در سال های اخیر به سرعت در حال گسترش است. شماری از نشست های مهم سازمان همکاری اسلامی در باکو برگزار شده و جمهوری آذربایجان چهارمین دوره بازی های اسلامی را میزبانی کرده است. باکو با پیگیری هدفمند این فعالیت ، در سال های آینده موفق به جذب سرمایه های کلان به کشور خواهد شد. زیرا، کشورهای عربی به کشورهای نزدیک و باثبات و دارای ظرفیت بالا توجه نشان می دهند. جمهوری‌ آذربایجان نیز از این نظر، پاسخگوی خواسته های آنها است.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا