آذربایجاناخبارعمومیگرجستان

اتحادیه اروپا ۴۵ میلیون یورو کمک به گرجستان اختصاص داد

« آلکساندر وینتراشتاین» نماینده کمیسیون اروپا اعلام کرد که اتحادیه اروپا در قالب کمک های کلان مالی ۴۵ میلیون یورو به گرجستان اختصاص داد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از «اینترپرس نیوز» گرجستان ، وینتراشتاین طی نشست خبری در بروکسل افزود: کمک مالی اتحادیه اروپا بر اساس تفاهمنامه امضا شده با گرجستان و با هدف تامین نیاز های مالی و انجام اصلاحات اقتصادی در این کشور اختصاص یافته است.
وی افزود: اختصاص کمک های مالی اتحادیه اروپا به گرجستان در توافقنامه جامع همکاری این اتحادیه و گرجستان نیز انعکاس یافته است.
گرجستان و اتحادیه اروپا در ماه جولای سال ۲۰۱۶ میلادی توافقنامه جامع توسعه روابط سیاسی و اقتصادی را امضا کردند.
میان دو طرف همچنین توافقنامه تجارت آزاد آمضا شده و اتحادیه اروپا بعنوان بزرگترین شریک تجاری گرجستان همه ساله به این کشور کمک های مالی و فنی به مبلغ ۱۲۰ میلیون یورو اختصاص می دهد.
گرجستان از سال ۲۰۰۹ میلادی تا به حال در مجموع ۷۱۱ میلیون یورو کمک مالی از اتحادیه اروپا دریافت کرده است.
گرجستان بعنوان یکی از کشورهای قفقاز جنوبی با مساحت ۶۹٫۷ هزار کیلومتر مربع و با سه میلیون و ۷۱۸ هزار نفر جمعیت که پس از کسب استقلال ملی عمده هدف خود را عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو اعلام کرده است ، در پنج سال اخیر برای لغو رژیم ویزا با این اتحادیه تلاش کرد.
اتحادیه اروپا ۲۸ مارس سال ۲۰۱۷ میلادی ( ۸ فروردین ) تصمیم خود در باره لغو رژیم ویزا برای شهروندان گرجستان را اعلام کرد و بدین ترتیب اتباع این کشور امکان سفر بدون ویزای ۹۰ روزه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به دست آوردند.
در حال حاضر بیش از ۳۱ درصد از کل تجارت خارجی گرجستان با کشورهای عضو اتحادیه اروپا انجام می گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا