اخباراردبیلویژه

آیت ا… عاملی: بشریت نیازمند تفکر و اندیشه حسینی است/ عاشورا میراث فرهنگی جامعه اسلامی

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با اشاره به اینکه بشریت امروز به شدت نیازمند تفکر، اندیشه و راه و مرام حسینی است، گفت: راه امام حسین (ع) جریان نابی است که می‌تواند بشریت را از جهالت و گمراهی نجات دهد چرا که عاشورا میراث فرهنگی جامعه اسلامی است

آیت الله  سید حسن عاملی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه اردبیل شامگاه گذشته در چهاردهمین همایش استقبال از ماه محرم و تجلیل از پیرغلامان حسینی در مسجد اعظم اردبیل با بیان اینکه استقبال از محرم صرفا مراسم شکلی نیست بلکه به پیشواز رفتن کاروان حسینی است که آرام آرام به کربلا نزدیک می شود، خاطرنشان کرد: ما اگر عاشق کربلا و مکتب و مرام امام حسین (ع) هستیم باید با تمام وجود خود از دل و جان و ذرات حیاتمان به امام حسین (ع) لبیک بگوییم.

وی با بیان اینکه عظمت فکری، روش و ایثار، راه و مرام حسینی است، افزود: بشریت امروز به شدت نیازمند چنین تفکر و اندیشه بی‌نظیری است چرا که دنیا تاکنون نظیر چنین مسلک و مرامی را به خود ندیده است.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با تاکید بر اینکه راه امام حسین (ع) امروز سوژه زنده تمام ادوار است و جریان نابی است که می‌تواند بشریت را از جهالت و گمراهی نجات دهد، تصریح کرد: امروز پیام والای اباعبدالله الحسین (ع) باید در کشورهای اسلامی تبیین شود تا مبارزه با ظلم و جور در جهان نهادینه شود.

انقلاب اسلامی ادامه راه عاشورای حسینی است

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه فکر امام حسین (ع) فکر تحول‌آفرین است، عنوان کرد: به برکت انقلاب اسلامی که ادامه راه عاشورایی و حسینی است، ما امروز جلوه‌هایی از فرهنگ عاشورایی و تفکر حسینی را در این سرزمین شاهد هستیم.

وی هشت سال دفاع مقدس را به عنوان شناسنامه هویتی این ملت منطبق بر ادبیات عاشورایی توصیف کرد و افزود: تمام سردمداران مستکبر دنیا نتوانستند در برابر فکر و اندیشه حسینی این ملت ایستادگی کرده و یا مقابله کنند.

نماینده ولی فقیه دراستان، اظهار داشت: ما با تکیه بر  این تفکر آرمانی حسینی توانستیم بساط سردمداران کفر، ظلم و تعدی را به هم پیچیده و امپراتوری شکست‌ناپذیر استکبار را به تسلیم وادار کنیم.

آیت الله عاملی عاشورا را میراث معنوی جامعه اسلامی خواند وگفت: مکتب امام حسین (ع) جامعیت قرآن و سیره اهل بیت(ع) را دارد چرا که نبی مکرم اسلام نیز همواره بر گریه و عزای حسینی و تکریم شخصیت سیدالشهدا (ع) توجهی جدی و عمیق داشته است.

تاکید بر رهبریت صالح جامعه اسلامی از اصول قیام امام حسین است

وی بیان داشت: یکی از اصول قیام امام حسین (ع) تاکید بر رهبریت صالح جامعه اسلامی است که از آن می‌توان به عنوان پیام عاشورا و بعدی جدید از جامعه آرمانی نبوی یاد کرد که ضرورت دارد شایسته‌ها بر سر کار آمده و مدیریت کنند.

امام جمعه اردبیل، اظهار کرد: ما اگر امروز بعد از 1400 سال در عزای حسینی گریه سر می‌دهیم این گریه عادی نیست بلکه آه و ناله در شهادت شخصیت آسمانی و از دست دادن میراث گرانبهایی است که می‌توانست جهان اسلام را متحول کند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، گریه برای امام حسین (ع) را ثروت تمام نشدنی جامعه اسلامی در اعلام وفاداری با امام حسین (ع) توصیف کرد و گفت: در وهله اول گریه ما از آن جهت است که جامعه آرمانی پیامبر اکرم (ص) پس از ایشان به دست فردی نالایق همچون یزید افتاد و همین مساله باعث شهادت امام حسین(ع) و یاران و فرزندان ایشان شد.

وی در ادامه با اشاره به تفسیر گریه بر امام حسین (ع)، گفت: گریه ما بر حادثه کربلا به این دلیل است که جامعه اسلامی نباید مجددا شاهد این بی بصیرتی شده و حادثه کربلا مجددا تکرار شود.

شعرا و مداحان از دادن تذکر اخلاقی غفلت نکنند

حجت الاسلام والمسلمین عاملی در بیان جوهره کربلا و دور شدن از حواشی و برخی مسایل نافرجام، افزود: نباید شخصیت آسمانی امام حسین (ع) با برخی رفتارهای احساسی خدشه‌دار شود چراکه اگر به نهضت حسینی توجه کنیم اصل آن بر احیای امر به معروف و نهی از منکر است و بهتر آن است که شیعه و دوستار امام حسین (ع)، برای خدا در برابر گناه و معاصی خشمگین و غضبناک باشد.

وی از مداحان و شعرا خواست در کنار انجام وظیفه خود از دادن تذکر اخلاقی غفلت نکنند و این مرام ادای فریضه امر به معروف ونهی از منکر را به جای آورند.

نماینده ولی فقیه دراستان و امام جمعه اردبیل، پرهیز از شیوه تفاخر در عزاداری‌ها و نگاه جاهلی به معرکه‌گیری در این حوزه، پرهیز از بی‌عفتی‌ها در آیین‌های عزاداری حسینی،‌ دور شدن از عمل وقیحانه اختلاط محرم و نامحرم و حفظ وقار و نزاکت را در مجالس حسینی به عزاداران یادآور شد.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به برپایی مراسم‌های شبیه‌خوانی، افزود: عده‌ای تلاش می‌کنند تا در این آیین‌ها رفتارهای وهن‌انگیز را توسعه و ترویج دهند در حالی که شورای عالی تعزیه در استان شکل گرفته و  تمام شبیه‌خوانی‌ها را امسال کنترل و پالایش خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا