آخرین اخبارآذربایجاناخباراردبیلایرانترکیهویژه

آیت الله عاملی در آیین بزرگداشت 19 ژانویه؛

راه اندازی بنیاد شاه اسماعیل خطایی در راستای صیانت از مفاخر ارزشمند آذری می باشد

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: زبان آذری مرثیه ارادت به اهل بیت عصمت و طهارت است که با همین برجستگی آذری‌ها را در دنیا می‌شناسند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، آیت‌الله سید حسن عاملی در آیین بزرگداشت 19 ژانویه روز آذری‌های مسلمان جهان در اردبیل اظهار کرد: امروز شاهد راه‌اندازی بنیاد شاه اسماعیل صفوی هستیم تا بر همین اساس عظمت و شایستگی مفاخر و چهره‌های علمی آذری زبان به دنیا معرفی شده و امکان نشر ارزش‌های دینی در ساحه زبان آذری فراهم آید.

وی با گرامیداشت 19 ژانویه تصریح کرد: این روز برای ما آذری‌ها بسیار مهم است چرا که در این روز هزاران نفر از مردم جمهوری آذربایجان و نخجوان با شکستن استحکامات مرزی به سوی ایران سرازیر شده و در حالی که قرآن به دست داشته و ذکر لااله‌الاالله و الله اکبر بر لب داشتند، توانستند آرامش و آسایش خود را در سایه مکتب اسلام به دست آورند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: در گرامیداشت چنین روزی ما شاهد برگزاری آیین‌های مختلف در استان اردبیل هستیم که نمونه آن برنامه محتشم امروز با سخنرانی چهره‌های برجسته علمی و تحقیقاتی بوده که همه از ثمره و نتیجه آن بهره بردیم.

آیت‌الله عاملی شاخصه مهم آذری‌ها را عشق به اهل بیت و تبعیت از آموزه‌های دینی و ولایی توصیف کرد و افزود: امیدواریم با شکل‌گیری بنیاد شاه اسماعیل در اردبیل بتوانیم از مفاخر ارزشمند آذری صیانت کنیم.

وی به برگزاری جشنواره خوشنویسی با عنوان ایران دل اشاره کرد و ادامه داد: اختتامیه این جشنواره در تجلیل از هنرمندان شاخص خوشنویسی 21 اسفندماه و در قالب همایش نظامی گنجوی برگزار خواهد شد.

در این مراسم که با برنامه‌های متنوع شعرخوانی، پخش موسیقی و سرود همراه بود، از پژوهشگران حوزه تاریخ به ویژگی‌های تاریخ پرافتخار صفویه اشاره کرد و گفت: با تأسیس دولت صفوی و به رسمیت شناختن آن در اردبیل 3 دستاورد مهم را شاهد بودیم که اولین آن اعلام رسمی مذهب تشیع به همت این خاندان پرافتخار بوده است.

محمدحسن رجبی دستاورد دیگر در این حوزه تثبیت مرزهای تاریخی، جغرافیایی و سیاسی ایران بود که بعد از دولت ساسانی و ظهور اسلام چنین تثبیتی در یکپارچگی و همگرایی مرزی ایران رخ نداده بود.

وی اعلام رسمی زبان فارسی را به عنوان زبان ملی در این دوره یادآور شد و خاطر نشان کرد: این دستاوردها را باید قدر بشناسیم و تلاشمان بر این باشد تا با محوریت آموزه‌های دینی و ارزشی و همچنین ایمان و اعتقادات مذهبی در مسیر شایسته حرکتی بی‌نظیر داشته باشیم.

عیسی مهدوی شباهت از ترکیه که خود جانباز دوران دفاع مقدس است در این همایش با اشاره به ویژگی آذری‌ها در عشق و ارادت به اهل بیت اضافه کرد: ملت ایران در جنگ هشت ساله با نظام کفر جنگیدند و زمینه پیروزی امت اسلامی را با تکیه بر ارزش‌های الهی و تکریم اهل بیت رقم زدند.

این شخصیت برجسته عالم اسلام به حضور 2 نفر از کشور ترکیه در جنگ تحمیل شده به ایران در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: این 2 شهید ترکیه در دفاع از مرزهای اسلام و حقانیت اهل بیت بوده و قطعا جبهه اسلام بر جبهه کفر همواره پیروز خواهد شد.

همه ساله و در گرامیداشت 19 ژانویه به نام روز آذری‌های مسلمان جهان برنامه‌های مختلفی در اردبیل برگزار می‌شود که این برنامه‌ها امسال از تنوع خاصی برخوردار بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا