اخباراردبیلترکیه

آیت الله عاملی: ترکیه در آستانه جنگ داخلی و قومی قرارگرفته است

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در خطبه های این هفته نماز جمعه، جنایات صهیونیست ها در بیت المقدس را محکوم کرد و اظهار داشت: اقدامات شنیع این رژیم جعلی که میخواهد قدس را یهودی نشین نموده و مسجدالاقصی را از جهت زمان و مکان تقسیم نماید، مقدمه ای برای تخریب مسجد و بنای معبد خیالی حضرت سلیمان است.

حضرت آیت الله عاملی با اشاره به حفاریهای خطرناک در زیر مسجد جهت پیدا کردن پایه های خیالی معبد سلیمان گفت: مسجدالاقصی در خطر جدی فروریزی است.

وی با اشاره به سخن نخست وزیر اسرائیل که بعد از چهار روز هجوم به مسجد الاقصی و به نمازگزاران گفته این هجمه ادامه خواهد داشت، گفت: مسئولیت اصلی این جنایت متوجه نهادهای بین المللی و استکبار جهانی و مرتجعین عرب است.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از خطبه ها با اشاره به درگیری های قومی در ترکیه گفت: ترکیه در آستانه جنگ داخلی و قومی قرارگرفته است.

وی بطور مبسوط به ریشه تاریخی اختلافات قومی ترکیه وارد شد و بر لزوم تکریم تمام اقوام و رعایت حقوق آنها در مدیریت اقوام تأکید کرد.

وی افزود: کردها در عراق، سوریه و ترکیه با حکومت ها مشکل جدی دارند ولی در ایران اسلامی بخاطر حُسن سلوک با اقوام، بهترین رابطه بین حکومت و اکراد حاکم است.

وی ادامه داد: پیام مهم حوادث چند دهه ی ترکیه این است که با اندیشه ناسیونالیستی و با برخورد چکّشی و با حق ویژه نمی توان یک کشور دارای تعدد قومی را اداره کرد. اسلام به جای این اندیشه، نظریه ی خانواده واحد جهانی را مطرح کرده است. در مدت پانصد سال دولت عثمانی، اکراد قوی ترین ارتباط رابا حکومت داشتند و تمام گرفتاری های قومی در ترکیه بعد از حکومت ملی گراها شروع شده است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همچنین اهالی را به استفاده شایسته از شب عرفه و شب عید مخصوصاَ بر حُسن استفاده از روز عرفه که روز دعاست، دعوت و بر فضیلت قربانی در روز عید قربان و اهمیت نماز عید تأکید نمود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا