اخبارچچنروسیه

مفتی چچن اجرای فتوای علمای اهل سنت علیه وهابیت را خواستار شد

صلاح مژیف مفتی جمهوری چچن با تأکید بر لزوم اجرای فتوای علمای بزرگ اهل سنت جهان اسلام علیه وهابیت، گفت که این فرقه باید در روسیه ممنوع شود و مسلمانان نیز برای مبارزه با این پدیده متحد شوند.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، وی با بیان اینکه منع فعالیت‌های وهابیت در روسیه برای مسلمانان روسی و این کشور اهمیت بسیاری دارد، گفت: پژوهشگران و علمای اسلامی در کنفرانس اخیر بین‌المللی مذاهب اهل سنت در گروزنی (پایتخت چچن) فتوای لزوم اعلام ممنوع کردن فرقه وهابیت را در قالب قطعنامه‌ای خطاب به رئیس جمهوری روسیه تأیید کردند.
این شبکه روز چهارشنبه افزود: مفتی جمهوری چچن هشدار داد که باورهای فرقه وهابیت در مرکز روسیه و سیبری در حال گسترش است و برای مقابله با این مخاطره‌ها، مسلمانان روسی باید متحد شوند.
مژیف همچنین با انتقاد از رسانه‌ها و شخصیت‌هایی که به تروریست‌ها و اعضای گروه‌های مسلح القاب مذهبی می‌دهند، گفت: نباید از واژه‌های دارای اهمیت مانند جهادیون یا مبارزین برای معرفی تروریست‌ها بهره گرفت، بلکه آنان شیاطین هستند، در حالیکه جهاد رویکردی برای رسیدن به هدفی والا، الهی و انسانی است که از معیارهای اسلام واقعی پیروی می‌کند.
بیش از ۲۰۰ روحانی بلندپایه از کشورهای مختلف اسلامی از جمله اعضای هیئت عالی الازهر مصر در کنفرانس بین‌المللی سه روزه «اهل سنت و جماعت» که نیمه اول شهریورماه در پایتخت چچن در منطقه قفقازی روسیه برگزار شد، با صدور فتوا به گونه رسمی اعلام کردند که فرقه وهابیت و سلفی‌ها جزو مذاهب اهل سنت و جماعت نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا