آذربایجاناخباراردبیل

آیت الله عاملی:تثبیت هویت شیعی و ایرانی مهم‌ترین خدمت مرحوم عادل مولایی در منطقه قفقاز بود‌

آیت اله عاملی نماینده ولی فقیه و امام جمعه اردبیل: در منطقه قفقاز علما و روحانیون بسیار بزرگی بودند که درطول تاریخ تلاشهای فراوانی را برای مردم این خطه انجام داده اند ولی هیچ گونه اثر و نشانه ای از آنها به جا نمانده است… هزاران آرشیو از موسیقی دانان ،هنرمندان وجود دارد ولی هیچ گونه آثار و آرشیوی از علما و مجتهدانی که در راه دین و تاریخ تلاش کرده اند، پیدا نمی شود . تثبیت هویت شیعی و ایرانی یکی از مهمترین و خطیرترین اقدامات عالم وارسته، استاد عادل مولایی در طول عمر خود بود.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، آیت‌الله سید‌حسن عاملی ظهر امروز در مراسم نخستین سالگرد شیخ استاد عادل مولایی در مجتمع فرهنگی و هنری اردبیل اظهار داشت: حجت‌الاسلام مرحوم عادل مولایی یکی از علمای برجسته و شیوخ دینی و ولایی استان اردبیل بود که در طول سالیان سال خدمات ارزنده‌ای به مردم دینی و هم‌پیمانی خود ارائه داد و روشن‌بخشی به هویت شیعی و ایرانی در سراسر کشور به ویژه در قفقاز یکی از بارزترین این خدمات بود.
وی با بیان اینکه حسن خلق مرحوم عادل مولایی برای بازماندگان جامعه اسلامی قابل وصف نیست، افزود: یک روحانی و یا طلبه هنگامی که از سوی خداوند باری تعالی برای تربیت و پرورش جامعه و جمعیت اسلامی رسالت می‌یابد به طور یقین استعداد آن رسالت توسط خداوند در وجود و ذات او عیان و نهادینه شده ‌و حجت‌الاسلام عادل مولایی با داشتن صفاتی‌ احسن و نیک ، مستعدترین فرد منتخب از سوی خداوند برای انجام این رسالت خطیر بود.
ایشان تصریح کردند: در جامعه کنونی رسیدگی به امور دینی و معنوی جامعه به ویژه جوانان یک رسالت خطیر است که بر عهده هر کسی گذاشته نمی‌شود و به حتم شیخ شیدای دیار اردبیل، استاد مرحوم عادل مولایی برای این امر متولد و تربیت یافته بود.
آیت ‌الله عاملی بیان کردند: علم و فضیلت دو ویژگی بارز آن عالم وارسته بود که در طول عمر کوتاه دنیوی اما عمر طولانی و با برکت اخروی خود به ترتیب با معنویت و فصاحت علمی وی نمودار شد و امیدواریم که ما و به ویژه جامعه طلاب و روحانیت بتوانیم حتی ذره‌ای هم که شده در مسیر وی گام برداریم.
ایشان در ادامه افزودند: از دغدغه های مرحوم مولایی که شدیدا به آن حساس شده بودند هویت و تاریخ علمای مغفول مانده در برخی کشورهای مسلمان منطقه من جمله جمهوری آذربایجان بود چرا که آنچه در حال حاضر واقع می شود آن چیزی است که از گذشته استمزاج شده است . در بعضی از کشورها حکام سعی می کنند تا تاریخ و فرهنگ مردم خود راعوض کنند که جمهوری آذربایجان و ترکیه از جمله آنهاست. دراین کشورها کتابها واسناد قدیمی وتاریخی دینی در حال خاک خوردن هستند وحکومت مرکزی نیز علاوه بر اینکه هیچ اقدامی در این راستا نمی کند از مغفول ماندن این آثار حمایت می کنند ولی مرحوم مولایی سعی می کرد تا از این امر جلوگیری نماید و تاریخ و فرهنگ را که نشانه های هویتی و فرهنگی هر ملتی است ، جمع آوری نماید ودر این راه تلاشهای فراوانی را انجام داد. اگر کسی می خواهد کار بزرگی انجام بدهد بایستی همت خود را بر روی تجربه های گذشتگان به کار ببندد تا به نتیجه برسد و این مرحوم نیز بر این امر واقف شده بودند. چطور می شود که در کشورهای آذربایجان و ترکیه روحانیون بسیار بزرگی بودند که درطول تاریخ تلاشهای فراوانی برای مردم این خطه انجام داده اند ولی هیچ گونه اثر و نشانه ای از آنها به جا نمانده است؟چطور می شود درجمهوری آذربایجان هزاران آرشیو از فلان موسیقیدان ،هنرمند و…وجود دارد ولی هیچ گونه آثار و آرشیوی از علما و مجتهدانی که در راه دین و تاریخ تلاش کرده اند، پیدا نمی شود ؟
مرحوم مولایی در طی سال های اخیر مفاخر و علمای جمهوری آذربایجان، قفقاز ،تبریز،اردبیل را جمع آوری کرده بود و درحال جمع اوری مفاخر رشت بودند که عمر پربرکت وی به پایان رسید.

%db%b2%db%b0%db%b1%db%b6%db%b1%db%b0%db%b2%db%b7_%db%b1%db%b1%db%b0%db%b9%db%b2%db%b7

%db%b2%db%b0%db%b1%db%b6%db%b1%db%b0%db%b2%db%b7_%db%b1%db%b1%db%b0%db%b9%db%b2%db%b8

%db%b2%db%b0%db%b1%db%b6%db%b1%db%b0%db%b2%db%b7_%db%b1%db%b0%db%b4%db%b1%db%b4%db%b6

%db%b2%db%b0%db%b1%db%b6%db%b1%db%b0%db%b2%db%b7_%db%b1%db%b0%db%b4%db%b4%db%b2%db%b6

%db%b2%db%b0%db%b1%db%b6%db%b1%db%b0%db%b2%db%b7_%db%b1%db%b1%db%b0%db%b9%db%b3%db%b4

%db%b2%db%b0%db%b1%db%b6%db%b1%db%b0%db%b2%db%b7_%db%b1%db%b0%db%b2%db%b2%db%b1%db%b7

%db%b2%db%b0%db%b1%db%b6%db%b1%db%b0%db%b2%db%b7_%db%b1%db%b1%db%b0%db%b9%db%b3%db%b5

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا