آذربایجاناخبارعمومی

مراسم رونمایی از پوستر «باکو اکسپو ۲۰۲۵» در اجلاس داووس

جمهوری آذربایجان پیشنهاد برگزاری نمایشگاه «باکو اکسپو ۲۰۲۵» را از ۱۰ می تا ۱۰ نوامبر ۲۰۲۵ و با موضوع « با تقویت سرمایه انسانی، آینده بهتری بسازیم» ارائه کرده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، روز ۲۳ ژانویه مراسم رونمایی از «باکو اکسپو ۲۰۲۵» در شهر داووس برگزار شد. در مراسم رونمایی از پوستر «باکو اکسپو ۲۰۲۵» عباراتی همچون « گوشه هایی از شهری که نمایشگاه اقتصادی اکسپو در آن برگزار خواهد شد» بر روی بنرها و پوسترها نقش بسته بود.

در این مراسم که با معرفی باکو از طریق ویدئو پروژکتور آغاز شد، ائلچین امیربی اف، رئیس کارگروه «باکو اکسپو ۲۰۲۵» با تاکید بر نقش این نمایشگاه اقتصادی در سطح جهانی آن را محملی برای بیان اندیشه های متفاوت و نیز هم اندیشی در حوزه های مختلف عنوان کرد.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه سرمایه انسانی زندگی بهتر را با فن آوری های جدید به ارمغان آورده است تاکید کرد: آذربایجان به عنوان پلی میان اروپا و آسیاست. کشوری با تاریخ و فرهنگ کهن که طی سال های گذشته میزبان بسیاری از رویدادهای فرهنگی و ورزشی در سطح جهانی بوده است. و از این منظر تمامی شرایط برای برگزاری اکسپو ۲۰۲۵ در باکو فراهم است.

در ادامه برنامه فیلم اختصاصی «باکو اکسپو ۲۰۲۵» به نمایش درآمد. در این فیلم گوشه هایی از تاریخ و فرهنگ آذربایجان و نیز رویدادهایی که باکو میزبان آن ها بوده است به نمایش گذاشته شد.

لازم به ذکر است که اولین حضور جمهوری آذربایجان در نمایشگاه جهانی اکسپو با شرکت در«میلان اکسپو ۲۰۱۵» آغاز شده است. دومین حضور این کشور در «آنتالیا اکسپو ۲۰۱۶» به میزبانی آنکارا و سومین حضورشان نیز در «آستانه اکسپو ۲۰۱۷» بوده است که در این نمایشگاه با عنوان «سرزمین انرژی- انتقال انرژی از گذشته تا امروز» شرکت کرده است.

جمهوری آذربایجان پیشنهاد برگزاری نمایشگاه «باکو اکسپو ۲۰۲۵» را از ۱۰ می تا ۱۰ نوامبر و با موضوع «با تقویت سرمایه انسانی، آینده بهتری بسازیم» ارائه کرده است.

نمایشگاه جهانی یا اکسپو(Universal Expositions) مجموعه ای از نمایشگاه‌ است که هر چند سال یک بار در کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود. این نمایشگاه‌ها مهم‌ترین نمایشگاه‌های برگزار شده در جهان محسوب می‌شوند. این نمایشگاه‌ها تحت نظر مؤسّسه‌ای به نام دفتر بین‌المللی نمایشگاه‌ها (Le Bureau international des expositions) که در پاریس واقع است برگزار می‌شود. ایده ی برگزاری این قبیل نمایشگاه‌ها به سنت رایج بین فرانسویان برای برگزاری نمایشگاه‌های سالانه برمی‌گردد.

 در سال ۱۸۴۴ نمایشگاهی تحت عنوان نمایشگاه صنعتی فرانسه (French Industrial Exposition of 1844) در پاریس برگزار شد که این نمایشگاه زمینه‌ساز ادامه ی این قبیل نمایشگاه‌ها در سطح بین‌المللی و تحت نام نمایشگاه جهانی بود. اوّلین دوره این نمایشگاه‌ها پس از انقلاب صنعتی با نام «نمایشگاه بزرگ» در هاید پارک لندن در سال ۱۸۵۱ برگزار شد. نام این نمایشگاه  نمایشگاه بزرگ دستاوردهای صنعتی همه ملت‌ها بود ک ه به دلیل سازه این نمایشگاه به کریستال پالاس نیز معروف است.

اهمیت این نمایشگاه و پیامدها و برآیندهای آن برای کشورهای جهان آن چنان ارزشمند است که امروزه اکسپوها سومین رویداد مهم دنیا پس مسابقات جام جهانی فوتبال و بازیهای المپیک بوده و نام المپیک فرهنگ ملل را برای آن برگزیده اند.

این نمایشگاه پیشگاهی است برای نمایش گذشته، اکنون و آینده ی کشورها که در آن دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی، علمی و پیشینه فرهنگی و دورنمای توسعه خود را به نمایش می گذارند. میزبانی نمایشگاه اکسپو برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیرساختی شهرهای میزبان و داد و ستدها و همکاری های بین المللی بسیار کارساز است. از این رو، همه کشورهای عضو «دفتر نمایشگاههای بین المللی» (BIE) مایلند میزبانی این نمایشگاه را به عهده بگیرند.

گزارش از مرتضی جعفرپور مقدم/آناج

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا