آذربایجاناخباراردبیلایرانعمومیویژه

آیت الله عاملی:افرادی از سوی رژیم صهیونیستی ماموریت دارند به محض ایجاد روابط حسنه میان جمهوری آذربایجان و ایران با آن مقابله نمایند

حضرت آیت الله سید حسن عاملی در خطبه های نماز جمعه گفت:مراودات اقتصادی موجود نشانگر توسعه روابط ایران و آذربایجان است که ما نیز در پی آن هستیم. مخصوصا سفر رئیس جمهور آذربایجان به ایران در 10 روز آینده نشانگر بهبود و افزایش روابط بین دوکشور و نوید بخش آینده بهتر است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، امام جمعه اردبیل در بخشی از خطبه های نماز جمعه با اشاره به سفر هئیت ایرانی به استان گفت:برای ما بالتجربه ثابت شده که هرگاه روابط بین ایران و آذربایجان افزایش می یابد، از آن طرف چنان آشوبی برپا می شود که این رابطه را به هم بزنند. اگر بررسی کنید مشاهده خواهید کرد که همیشه اینگونه بوده است.

ابشان فرمودند، هفته گذشته یکی از رجال مهم دولت آذربایجان (رئیس کمیته دولتی امور گروه های دینی جمهوری آذربایجان) با سخنان بی پایه و تحریف تاریخی به کشور ما و تمامیت ارضی ایران اهانت نموده است. بنده تعجب میکنم که در آستانه سقر رئیس حمهور آذربایجان به ایران این چه سخنانی است که مطرح می شود.

امام جمعه اردبیل در ادامه گفت:این هفته سفیر آذربایجان که شخصیتی بسیار محترم است، مهمان من بود. من به او گفتم هیچوقت ابتداءا از طرف کشور ما سخنی بلند نشده است و آن طرف پیش قدم شده است. ما به دو چیز حساس هستیم؛ اول اینکه به ایران، تاریخ و ملت آن اهانت شود و دوم اینکه مفاهیم قدسی و دینی ما در آنجا مورد اهانت واقع شود. ما به غیر از این دو مورد سخن دیگری نداریم. سفیر آذربایجان در پاسخ گفت که آنها سایت هایی هستند که باید با ذره بین آنها را پیدا کنیم و در بسیاری از مواقع نیز ما آنها را پیدا نمی کنیم. من هم به ایشان عرض میکنم که ملاحظه بفرمایید؛ اهانت کنندگان یا از بین نمایندگان هستند و یا اشخاصی که در همتراز با مقام وزارت هستند این سخنان ناصحیح را مطرح می کنند. من به احترام سفیر و به احترام رئیس جمهور آذربایجان که به کشور ما سفر خواهد کرد حرفی نمیزنم. اعتقادم این است که اینگونه افراد از طرف اسرائیل مأموریت دارند هر وقت رابطه دو کشور بهبود و توسعه یافت با اظهارات ناشایسته دو کشور مسلمان و همسایه را به وادی اختلاف و دشمنی بکشانند.

عاملی افزود:من به شخص توهین کننده نیز عرض میکنم که، تو حتی حرمت رئیس جمهور خودت را هم نگه نداشتی، اکنون رئیس جمهور آذربایجان با چه رویی برای مذاکره به ایران سفر کند؟

ایشان تاکید نمود،ما از باب احترام حرفی نمیزنیم و گرنه ما شخصی نیستیم که به ما اهانت شود و ما نیز در برابر آن ساکت بنشینیم. البته نظامی گنجوی پاسخ خوبی به این اظهارات داده است و آن اینکه:

همه عالم تن است و ایران دل          نیست گوینده زین قیاس خجل

ان شاء الله که این اتفاقات در آینده تکرار نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا