آذربایجاناخبارایراننارداران

آیت الله شبستری: دولت جمهوری آذربایجان سرکوب شیعیان «نارداران» را متوقف کند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به سرکوب خشونت‌آمیز شیعیان«نارداران»در باکو گفت: دولت جمهوری آذربایجان باید این اقدام را هرچه سریعتر متوقف کند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، نماز جمعه این هفته تبریز نیز به امامت آیت الله محسن مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در مصلی اعظم امام خمینی(ره) این شهر و باحضور گسترده و باشکوه نمازگزاران تبریزی اقامه شد.

آیت الله مجتهد شبستری در خطبه های نماز جمعه تبریز با اشاره به حوادث اخیر و حمله نظامیان دولت جمهوری آذربایجان به دینداران و شیعیان منطقه نارداران اظهار داشت: نیروهای نظامی باکو به منطقه نارداران حمله کرده اند و شیعیان را سرکوب و تعدادی را نیز کشته و دستگیر کرده اند.

وی سپس با بیان اینکه وضع شیعیان نارداران باکو اسفبار است، ادامه داد: تعدادی از علما نیز توسط نظامیان دولت جمهوری آذربایجان دستگیر شده اند که باید هر چه زودتر این سرکوب ها متوقف شود.

امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه شرایط نارداران وخیم است و سرکوب ها هم شدت گرفته است، ابراز داشت: حتی آب و برق مردم منطقه هم قطع شده است و منطقه شیعی نشین نارداران در محاصره ارتش و نظامیان دولت باکو قرار دارد.

وضعیت مردم نارداران نگران کننده است

آیت الله مجتهد شبستری همچنین با تاکید بر اینکه فشار بر مردم نارداران قابل تحمل نیست، افزود: وضعیت مردم نارداران نگران کننده است و دولت جمهوری آذربایجان، ایران را به دست داشتن در آشوب ها متهم می کند درحالیکه جمهوری اسلامی ایران همیشه حسن همجواری را درقبال این کشور رعایت کرده است.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ دخالتی در منطقه نارداران نداشته است، گفت: این حرکت های دینداران نارداران خودجوش بوده و حرکتی انقلابی است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی سپس درخصوص وظایف دولتمردان کشورمان نیز در خصوص حوادث اخیر منطقه شیعی نشین جمهوری آذربایجان گفت: باید با استفاده از روش های دیپلماتیک به وضعیت نارداران پایان داده شود و سرکوب های دینداران نارداران متوقف شود که در غیر اینصورت در روابط متقابل جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان تجدید نظر خواهد شد.

آیت الله مجتهد شبستری سپس توصیه ای به دولتمردان جمهوری آذربایجان نیز داشت و گفت: باید دولت جمهوری آذربایجان هوشیار و آگاه باشند و از اقدامات سرکوب گرایانه پرهیز کنند و به تحریک های عوامل خارجی و جوسازی های رسانه ای در این خصوص توجه نکنند.

پیاده روی اربعین مانور فرهنگی شیعیان جهان است

وی سپس به اربعین حسینی اشاره کرد و با تاکید بر اینکه پیاده روی اربعین مانور فرهنگی شیعیان جهان است، گفت: امسال بیش از ۲۰ میلیون نفر در این راهپیمایی شرکت کردند و پیام های عاشورا به گوش جهانیان رساندند.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه اربعین حسینی فرصتی ارزشمند برای تبیین پیام نهضت عاشورایی و اهداف قیام امام حسین(ع) است، ادامه داد: امسال حضور میلیون ها زائر و عاشق حسینی در کشور عراق نشان از وحدت و عظمت شیعیان جهان داشت.

آیت الله مجتهد شبستری سپس با اشاره به میزبانی خوب دولت عراق و مردم مسلمان این کشور از زائران اباعبدالله الحسین(ع) گفت: مانور فرهنگی و حضور ارادتمندان حسینی در زیارت اربعین کربلای معلی بسیار خوب برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا