آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

دیدار سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در آنکارا با رئیس بنیاد تاریخ ترک

رئیس بنیاد تاریخ ترک: روابط برادرانه خود با کشور‌های همسایه از جمله ایران را توسعه می‌دهیم.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، علیرضا دانش نیا، سرپرست رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آنکارا با بیرول چتین، رئیس بنیاد تاریخ ترک دیدار و گفتگو کرد.

در ابتدای این دیدار، سرپرست رایزنی فرهنگی آنکارا با ابراز خرسندی از آشنایی با رئیس بنیاد تاریخ ترک گفت: «ترکیه برای ایران کشور مهمی است. ما با این کشور دارای اشتراکات تاریخی، فرهنگی و زبانی بسیاری هستیم. حتی بسیاری از عادات و سنن ما مشترک است و لذا توسعه همکاری‌ها با این کشور برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.»

وی به سوابق همکاری‌های دو نهاد در زمینه مسائل مختلف فرهنگی اشاره کرد و گفت: «یکی از موضوعات همکاری مشترک بین دو نهاد، برگزاری چندین دوره همایش روابط تاریخی و فرهنگی ایران و ترکیه بوده است که آخرین آن در قونیه بود.»

دانش نیا افزود: «همایش بعدی طبق توافق طرفین در ایران برگزار خواهد شد که باید با تبادل نظر و همفکری فرهیختگان دو کشور مکان و محور‌های همایش را نهایی کنیم و زمینه برگزاری آن را فراهم کنیم.»

سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان در آنکارا با بیان اینکه در دوره‌های گذشته بیشتر مقالات ارائه شده در این همایش‌ها مربوط به حوادث تاریخی در قرون گذشته بوده و باید از این رویکرد به سمت طرح مسائل روز فرهنگی تغییر رویکرد دهیم، اظهار داشت: «به نظر من باید مسائل تاریخی محور، برای بررسی مسائل روز فرهنگی باشند که بتوانند به رفع موانع بر سر راه تقویت همکاری‌های مشترک کمک کنند.»

دانش نیا افزود: «موضوع دیگری که باید در این همایش‌ها مورد توجه قرار گیرد بحث مباحثه‌ ای بودن و سؤال و جواب بین نخبگان و سخنرانان است که می‌تواند به یافتن راه حل برای بن بست‌های احتمالی در گسترش روابط کمک کند. بسیاری از همایش‌ها با شکل فعلی نمی‌توانند در حل سوء تفاهم‌ها و ارائه راه حل‌ها موفق باشند. اما اگر به صورت تبادل نظر و سؤال جواب باشد، قطعاً مفیدتر خواهند بود.»

در ادامه این دیدار بیرول چتین رئیس بنیاد تاریخ ترک نیز از آشنایی با سرپرست جدید رایزنی فرهنگی ابراز خرسندی کرد و بر تداوم همکاری با رایزنی فرهنگی و نهاد‌های علمی ایران تأکید کرد.

وی از پیشنهاد سرپرست رایزنی فرهنگی ایران درباره تغییر رویکرد محور‌های همایش و همچنین روش تبادل نظر شرکت‌کنندگان استقبال کرد و آن را در تقویت وحدت و برادری بین دو کشور مؤثر دانست.

بیرول چتین افزود: «ما به اندازه کافی از مداخلات فتنه گران در امور داخلی کشورمان ضربه خورده‌ایم و اکنون به این نتیجه رسیده‌ ایم که باید روابط دوستانه و برادرانه خود با کشور‌های همسایه از جمله ایران را توسعه دهیم. باید به حرف‌های یکدیگر گوش دهیم و از سنت گذشتگان پیروی کنیم.»

رئیس بنیاد تاریخ ترک استفاده از روش‌های جدید برای طرح مباحث تاریخی از جمله بازی‌های استراتژیک و فیلم‌های تاریخی را به عنوان بستری برای طرح مسائل جدید مفید دانست.

وی تاریخ را راه گشای آینده خواند و افزود: «بدون اطلاع از تاریخ، حتی در فناوری و تکنولوژی نیز نمی‌توان پیشرفت کرد. با تکیه بر اندوخته‌های تاریخی، نخبگان و‌اندیشمندان باید همدیگر را پیدا کنند و تبادل نظر کنند.»

وی از آمادگی بنیاد تاریخ ترک برای مشارکت در پروژه‌های ساخت مستند، فیلم‌های تاریخی و هنری سخن گفت و افزود: «بنیاد تاریخ ترکیه موقوفات خوبی در اختیار دارد که از سوی آتاترک به این نهاد اختصاص داده شده است و در سایه این موقوفات بدون دریافت کمک از دولت به منابع خوبی دسترسی دارد.»

وی همچنین پیشنهاد کرد در صورت صلاحدید و در چهارچوب امکانات، با توجه به پرواز مستقیم به مشهد مقدس و پیشینه تاریخی شهر نیشابور همایش مشترک بعدی دراین شهر برگزار شود.

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا